Vergelijk 2.993.296 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Sony Xperia X Performance review

Reviews Sony Xperia X Performance review

De Sony Xperia X Performance is het nieuwste vlaggenschip van het Japanse elektronicabedrijf. Sony noemt het ‘de krachtpatser’ van de Xperia X-reeks met ‘de allerbeste camera in een smartphone ooit.’ Kan het deze reputatie waarmaken?

Tot voor kort verraste Sony ons jaarlijks met een nieuwe smartphone in de Xperia Z-reeks. Begin dit jaar besloot het bedrijf om zijn Xperia Z-serie om te dopen tot de Xperia X. Een nieuwe start? Het is immers geen geheim dat de telefoonverkopen te wensen over laten: in het tweede kwartaal verkocht Sony slechts 3,1 miljoen smartphones. Een jaar eerder waren dat er nog 7,2 miljoen.

Om het nieuwe begin in te luiden kondigde Sony tijdens het Mobile World Congress (MWC) drie nieuwe telefoons aan: de Sony Xperia XASony Xperia X en Sony Xperia X Performance. Het eerste toestel is het instap- of budgetmodel, de tweede de middenmoter en de derde is de krachtigste smartphone in de Xperia X-serie. Sony windt er geen doekjes om en noemt hem het toestel dan ook niet voor niets een ‘meesterwerk’. Dat schept hoge verwachtingen. In deze review leggen we de Sony Xperia X Performance op de pijnbank.

De Sony Xperia X Performance heeft een herkenbaar design dat ons sterk doet denken aan de Xperia Z vlaggenschepen. Deze kenmerken zich door hun strakke en stijlvolle voor- en achterkant. Groot verschil ten opzichte van zijn voorgangers is dat de Xperia X Performance het eerste toestel is dat een geborstelde aluminium behuizing heeft. Dat ziet er niet alleen degelijk en high-end uit, zo voelt hij ook aan. Door de licht gebogen randen aan de achterzijde, het compacte formaat en de dikte van 8,6 millimeter ligt hij prima in de hand.

Net als bij de vorige vlaggenschepen heeft Sony alle fysieke knoppen aan één kant van de behuizing verwerkt: de rechterkant. Dat is in het begin even flink wennen als je toestellen van andere fabrikanten gewend bent, maar al snel genoeg weet je niet meer beter. Links vind je de slot voor de simkaart en microSD-kaart. Om deze te openen heb je geen paperclip of ander voorwerp met een dunne, lange punt nodig: Sony heeft een kleine inkeping gemaakt die je met je nagel eenvoudig opent. Het viel ons op dat de Xperia X Performance iedere keer opnieuw opstartte als we een simkaart plaatsten.

Sony Xperia X Performance

De knop die het meeste opvalt aan de rechterkant is die van de camera. Door er zacht op te drukken stel je hiermee scherp, harder indrukken en je schiet een foto. Met name handig als je veel in landschapsmodus plaatjes schiet. In de portretmodus is hij minder praktisch. Vind je deze knop helemaal niks en gebruik je liever je vingers om plaatjes te schieten? Geen nood: bij de camera-instellingen kun je aangeven dat het beeld wordt vastgelegd door op het scherm te drukken.

Aan de onderkant heeft Sony een microUSB-aansluiting geplaatst. Aan de onder- en bovenkant vinden we twee microfoons. De speaker en camera’s zitten op de welbekende plekken. De aan/uitknop is uitgerust met een vingerafdruksensor die opmerkelijk snel het toestel ontgrendelt als dat nodig is. Verder is de Xperia X Performance IP68 gecertificeerd, wat hem stof- en waterbestendig maakt.

Net als andere toptoestellen van Sony heeft ook de Xperia X Performance een TRILUMINOS-scherm met X-Reality en dynamische contrastverbetering aan boord. Kleuren zien er fel en levendig uit. Mocht dat nog niet naar je smaak zijn, dan biedt Sony je de optie om de Superlevendige Modus kleuren te optimaliseren. X-Reality staat standaard ingeschakeld: ons advies is om dat zo te laten.

De Sony Xperia X Performance is met zijn beelddiagonaal van 5 inch vergeleken met andere smartphones een compact toestel. Daar heeft Sony bewust voor gekozen: zo past hij niet alleen altijd in je binnenzak, maar is hij ook gemakkelijk met één hand te bedienen. Een welkome afwisseling als je dat vergelijkt met de vele high-end phablets die we momenteel op de markt zien.

Sony Xperia X Performance

Opvallend genoeg heeft het display slechts een Full HD-resolutie van 1920 bij 1080 pixels. Vrijwel alle vlaggenschepen die we tegenwoordig voorbij zien komen hebben een Quad HD-resolutie, oftewel 2560 bij 1440 pixels. Als je met virtual reality of augmented reality aan de slag wil, heb je met een hogere resolutie een streepje voor. Het is dan ook opmerkelijk dat Sony een FHD-scherm heeft geplaatst terwijl de meeste concurrenten voor QHD gaan. Dat roept de vraag op of de Xperia X Performance VR-ready is, aangezien je voor een goede virtual reality-ervaring een hoge schermresolutie nodig hebt.

Hardware

Als je op zoek bent naar een telefoon die goede prestaties kan neerzetten, dan ben je bij de Sony Xperia X Performance aan het juiste adres. Het toestel wordt aangedreven door een 64-bit Qualcomm Snapdragon 820 quad-core processor met een kloksnelheid van 2,1GHz.  Sony claimt dat de CPU twee keer zo krachtig als zijn voorgangers en 40% snellere framerates voortbrengt.

De cijfers kunnen we niet controleren, maar we kunnen wel vaststellen dat het toestel ontzettend snel is in alledaags gebruik. Applicaties opstarten en afsluiten, multitasken tussen apps, bladeren door het besturingssysteem, muziek streamen, video’s via Netflix bekijken: alles gaat vlot en soepel, zonder enige haperingen. Dat is overigens niet alleen te danken aan de snelle processor, maar ook aan 3 GB werkgeheugen. Dat laatste klinkt misschien wat magertjes: er zijn immers genoeg concurrerende toestellen op de markt die 4 GB of zelfs 6 GB aan werkgeheugen hebben. Sony bewijst dat met de Xperia X Performance dat 3 GB meer dan genoeg is. Ook met grafisch zwaardere games had de Xperia X Performance geen enkele moeite.

Standaard krijg je van Sony 32 GB aan opslaggeheugen. Mocht dat te weinig zijn, dan kun je deze met een geheugenkaart uitbreiden tot 200 GB.

Batterij

De batterij heeft een vermogen van 2700 mAh. Evenals bij het werkgeheugen klinkt dat niet indrukwekkend: meer dan genoeg telefoons huisvesten meer power onder de motorkap. De claim van Sony dat de accu tot wel twee dagen meegaat als hij volledig is opgeladen, werpen wij dan ook snel van de hand. Als je hem een dag lang gebruikt om te twitteren, facebooken, e-mailen, surfen op internet, internetbankieren en spelletjes als Pokémon Go te spelen, dan is hij voor het einde van de dag aan het eind van zijn Latijn.

Bij de Sony Xperia X Performance krijg je een Quick Charge-adapter. Hiermee, zo claimt Sony, heb je na slechts 10 minuten laden voldoende energie om het toestel tot wel 5,5 uur lang te gebruiken. Wat we in ieder geval zagen is dat opladen allesbehalve snel gaat. Na ruim 20 minuten laden was de batterij slechts 20% verder met laden, ondanks het feit dat het toestel Qualcomms snellaadtechniek Quick Charge 3.0 ondersteunt.

Een andere noemenswaardige eigenschap van de accu is dat hij vertrouwt op Qnovo Adaptive Charging. Met deze technologie verlengt het de levensduur van de batterij naar eigen zeggen tot wel twee jaar. Ook wordt het batterijverbruik afgestemd op hoe je het toestel gebruikt.

Sony Xperia X Performance

Als Sony ergens in weet uit te blinken met de Sony Xperia X Performance, dan is het wel de software. Toegegeven: Sony is vrijgevig als het gaat om het vooraf installeren van eigen apps. Zo krijg je van de Japanse smartphonemaker onder meer de What’s New Store, Xperia Lounge, PS4 Remote Play, Amazon Shopping, AVG Protection, Movie Creator en Schets.

Gelukkig biedt de software veel meer dan enkel een lading bloatware. Om te beginnen biedt Sony’s Android-schil Xperia UI een aantal slimme opties. Zo activeer je de camera als je twee keer op de aan/uitknop drukt. Ook de welbekende Double-Tap-To-Wake functie is aanwezig op de Sony Xperia X Performance. Tot slot kun je het toestel ook bedienen als je een handschoen draagt. Handig voor als de koude wintermaanden weer voor de deur staan.

STAMINA-modus maakt zijn grote comeback. Sony leverde deze energiebesparingsmodus geruime tijd op zijn toestellen. Afgelopen jaar besloot Sony echter om deze optie te verwijderen. Dit omdat STAMINA niet goed werkte in combinatie met Doze, een vergelijkbare feature die Google introduceerde bij Android 6.0 (Marshmallow). Sony heeft de comptabiliteitsproblemen weten op te lossen en daarom is STAMINA-modus weer terug als vanouds.

STAMINA vermindert het stroomverbruik door zaken als GPS en beeldverbetering aan banden te leggen. Ook achtergrondprocessen als synchronisatie worden de nek omgedraaid om zo energie te besparen. Als je gebruikmaakt van de nieuwe Ultra STAMINA-modus, dan worden ook draadloze verbindingen zoals WiFi, mobiele gegevens en Bluetooth uitgeschakeld. Alleen apps als Contacten, Berichten, Camera en Calculator zijn dan beschikbaar.

Sony Xperia X Performance interface Sony Xperia X Performance interface Sony Xperia X Performance interface Sony Xperia X Performance interface

Voor de audiofielen onder ons heeft Sony geavanceerde audio-instellingen om geluidsinstellingen te optimaliseren. Zo heeft Sony niet alleen standaard een equalizer voor je geïnstalleerd, maar zijn er ook opties als ClearAudio+, Volumebalans en S-Force Front Surround. Ben je veel onderweg en gebruik je dus een koptelefoon, ook dan zijn er meer dan genoeg mogelijkheden om de geluidsproductie te beïnvloeden. Zo verhoog je met DSEE HX de audiokwaliteit van gecomprimeerde muziekbestanden en zijn diverse opties voor Surround sound.

Tot slot bevat de software een aantal kleine toevoegingen die je leven makkelijker kunnen maken. Zo doet Sony je app-suggesties op basis van de applicaties die je reeds hebt geïnstalleerd, kun je je scherm opnemen en app-icoontjes verkleinen.

De 23-megapixelcamera is de trots van de Sony Xperia X Performance. De primaire camera is uitgerust met Sony Exmor RS-sensor, hybride autofocus, optische beeldstabilisatie (OIS) en enkele LED-flitser. De voorspellende autofocus, objecttracering of Motion Prediction Engine kijkt naar de bewegingen van een persoon of object en probeert op basis van het patroon de volgende beweging te voorspellen. Hierdoor schiet je ook van bewegende onderwerpen scherpe foto’s.

Dat klinkt op papier heel erg mooi, maar valt in praktijk behoorlijk tegen. Je ziet dat de voorspellende autofocus zijn werk doet, maar alleen als het onderwerp op de foto langzaam genoeg beweegt doet hij zijn werk. Weliswaar zijn je plaatjes iets scherper, maar er is nog volop bewegingsonscherpte zichtbaar. Een danser op deze manier scherp vastleggen zit er hoogstwaarschijnlijk niet in.

Sony Xperia X Performance camera Sony Xperia X Performance camera Sony Xperia X Performance camera Sony Xperia X Performance camera

Maak je daarentegen een foto van een landschap of bloemen, dan zien de plaatjes er een stuk beter uit. Zelfs bij 100% crop zie je vrij weinig korreligheid of vertekening. Helaas geldt dat alleen voor foto’s die je buiten de deur schiet. Zodra je binnen een kiekje probeert te maken, dan zie je veel ruis op je foto’s. Vooral als wat donkerder is heeft de camera van de Sony Xperia X Performance veel moeite  met het vastleggen van details.

De autofocus van de camera is razendsnel met scherpstellen. Dat spreekt in het voordeel van de Sony Xperia X Performance. Ook de selfiecamera aan de voorkant levert goede foto’s af. Voor deze aspecten alle lof voor Sony. Dat kunnen we echter niet zeggen voor de video-opnamemogelijkheden. Zo kun je geen 4K- of slow-motion video’s opnemen: features die we bij vele concurrenten wel zien. Daarentegen is het wel mogelijk om foto’s met AR-effecten te schieten. Geinig om te doen, maar of velen er veel gebruik van zullen maken is een andere vraag.

Prijs-kwaliteit

De Sony Xperia X Performance gaat momenteel over de toonbank voor 699 euro. Zowel de specificaties als het prijskaartje zijn duidelijke indicaties dat we hier met een high-end smartphone te maken hebben. Hoe verhoudt dit vlaggenschip zich met de concurrentie?

De Samsung Galaxy S7 is net als de Sony Xperia X Performance een toestel in het duurdere segment. Het beeldscherm is nagenoeg even groot, maar heeft wel een QHD-resolutie. Dus mocht je in de toekomst met VR aan de slag gaan, dan heeft Samsungs vlaggenschip duidelijk een streepje voor. Ook heeft het paradepaardje van Samsung meer werkgeheugen (4 GB tegenover 3 GB) en is de Exynos 8890 octa-core processor in staat om dezelfde prestaties neer te zetten als de Qualcomm Snapdragon 820. En dat alles voor een aantrekkelijker prijskaartje.

Sony Xperia X Performance Samsung Galaxy S7 LG G5 Huawei P9
Beeldscherm 5,00 inch 5,10 inch 5,30 inch 5,20 inch
Resolutie 1080 x 1920 pixels 1440 x 2560 pixels 1440 x 2560 pixels 1080 x 1920 pixels
Pixeldichtheid 441 ppi 576 ppi 554 ppi 424 ppi
Besturingssysteem Android 6.0 (Marshmallow) Android 6.0 (Marshmallow) Android 6.0 (Marshmallow) Android 6.0 (Marshmallow)
Processor 2,1 GHz quad-core 2,3 GHz octa-core 2,1 GHz quad-core 2,5 GHz octa-core
Werkgeheugen 3 GB 4 GB 4 GB 3 GB
Interne opslag 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB
Camera 23,00 megapixel 12,00 megapixel 16,00 megapixel 12,00 megapixel
Gewicht 164 gram 152 gram 159 gram 144 gram
Stand-by tijd - - 400 uur -
Spreektijd - - 1200 minuten -
Met abonnement Niet beschikbaar Vanaf € 17,00 per maand Niet beschikbaar Niet beschikbaar
Los toestel Niet beschikbaar € 306,00 tot € 519,00 Niet beschikbaar € 399,00 tot € 459,00

De LG G5 is net als de Samsung Galaxy S7 al een tijdje op de markt. Ook hier geldt dat de specificaties minstens net zo goed zijn als de Sony Xperia X Performance. Het vlaggenschip van LG weet zich echter wel duidelijk te onderscheiden van Sony door zijn dubbele camera, die prachtige plaatjes aflevert, en modulaire accessoires die je eventueel kunt toevoegen. In tegenstelling tot de Xperia X Performance kun je met de LG G5 wel 4K- en slow-motion video’s opnemen. En je het mooiste is dat je hem al voor minder dan 500 euro in huis hebt: een stuk voordeliger dus dan Sony’s alternatief.

Ook de Huawei P9 weet de Sony Xperia X Performance te evenaren wat betreft prestaties. Net als de Samsung Galaxy S7 en LG G5 heeft de Huawei P9 een QHD-display en een beelddiagonaal van rond de 5 inch (5,2 inch om precies te zijn). Het dual-camerasysteem van Huawei’s topmodel schiet eveneens prachtige plaatjes en is net als de LG G5 al vanaf 500 euro verkrijgbaar.

Sony heeft zijn Xperia X Performance goede hardware meegegeven die goede prestaties neerzet. Ook Sony’s Android-skin Xperia UI verdient alle lof voor de vele handige features die het toevoegt aan de telefoon. Ook muziekliefhebbers zullen blij zijn met de geavanceerde audio-instellingen die het toestel biedt.

Sony was vol lof over zijn camera. Het noemde zijn camera ‘de allerbeste camera in een smartphone ooit’. De primaire camera kan zeer snel scherpstellen en ook de selfiecamera doet goed zijn werk, maar deze predicaten durven wij niet op de Sony Xperia X Performance te plakken. Foto’s die je buitenshuis neemt zien er prima uit, maar zodra het iets donkerder wordt verschijnt er veel ruis in beeld. 4K- of slow-motion video’s opnemen is er niet bij. Voor een camera die ‘toonaangevend’ moet zijn voor smartphonecamera’s een enorme teleurstelling.

Sony Xperia X Performance

Voor de prijs die Sony voor de Sony Xperia X Performance vraagt, mag je verwachten dat zich op één of meer punten duidelijk onderscheidt van de rest. Sony slaagt er naar onze mening niet in om met dit vlaggenschip het kaf van het koren te scheiden. Er zijn meer dan genoeg high-end smartphones op de markt met vergelijkbare specificaties en prestaties die bovendien een stuk goedkoper zijn.

De Sony Xperia X Performance mag dan wel de krachtigste smartphone in de Xperia X-reeks zijn, het is zeker niet het beste jongetje van de klas in zijn prijsklasse.

+ Goede kleurweergave beeldscherm
+ Krachtige prestaties