Vergelijk 2.803.971 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Huawei P20 Pro review

Reviews Huawei P20 Pro review

Eind maart van dit jaar presenteerde Huawei de P20 Pro met een flinke dosis aan megapixelgeweld. Inmiddels hebben we wat meer tijd gehad met het camera-kanon en hebben we ook de andere aspecten van het toestel onder de loep genomen. Bij dezen presenteren we onze uitgebreide review van de P20 Pro.

Huawei heeft in Nederland naam gemaakt als een prijsvechter. Ze staan bekend als een fabrikant die smartphones met dezelfde functies en mogelijkheden uitbrengt tegen fors lagere kosten. Die tijd lijkt er op te zitten. In de laatste 2 jaar zijn de smartphones van Huawei absoluut beter geworden, maar ook zeker een stuk duurder. Wanneer je kwaliteit levert die gelijk is aan die van je concurrenten dan kun je ook hetzelfde vragen. Toch vormt dan de vraag waarom je niet juist bij die concurrent zou gaan winkelen? Daar hopen we in deze review antwoord aan te geven.

De P20 Pro is het absolute toppunt van Huawei tot nu toe. Het toestel heeft meer camera's, megapixels en geluidskwaliteit dan eerdere toestellen van de Chinese fabrikant. Dat Huawei doorheeft dat consumenten graag foto's maken was al duidelijk maar door een smartphone te voorzien van opgeteld maar liefst 92 megapixels geven ze aan dat het menens is. Verder wordt de P20 Pro aangestuurd door kunstmatige intelligentie die je bij vrijwel ieder aspect van smartphonegebruik bijstaat. Hoog tijd om verder te kijken dan de kijkers. Tijd voor de review!

Of eerst toch nog heel even terug naar de camera's. Twee hiervan steken namelijk best een beetje uit terwijl een derde lens zich achter een klein en eenzaam bultje bevindt. Op de camerabulten na is het toestel aan de achterkant helemaal glad. De P20 Pro heeft een metalen behuizing die wordt bedekt door krasbestendig glas. Het nadeel van een met glas bedekte smartphone is dat je het schoon kunt blijven maken. De achterkant van de P20 Pro trekt vingerafdrukken en andere vegen aan als een elektromagneet, maar dan voor vingerafdrukken. Deze zou je er zelfs onder de kraan vanaf kunnen spoelen, het toestel is namelijk IP67-gecertificeerd een daarmee waterdicht.

Huawei, P20 Pro

Aan de voorkant valt er weinig te zien buiten het beeldscherm. Dat komt vooral doordat het scherm 82% van de voorkant beslaat. Onder het scherm zit een kleine vingerafdrukscanner die eveneens als home-knop dienst kan doen. Verder zit er nog een kenmerkende inkeping, of notch, die het scherm aan de bovenkant eventjes onderbreekt. In die notch zitten de luidspreker en de selfiecamera. Vlak onder het scherm zit er een smalle vingerafdrukscanner. Hierbij duikt wel de vraag op waarom de scanner niet aan de achterkant zit als het scherm het grootste deel van de voorkant in moet nemen.

Op de uitstekende camera's na is het toestel mooi afgerond. De achterkant is zoals gezegd glad. Op de achterkant staat naast de camera's beschreven om wat voor camera's het gaat. Aan de onderkant vinden we in het midden de usb-c-aansluiting met daarnaast de Dolby Atmos-speaker. Hoewel er twee roosters naast de usb-poort zitten is er slechts één van de twee uitgerust met een speaker. De ander is er puur voor de symmetrie, en dat ziet er best goed uit. Bovenop zit een extra microfoon voor het opnemen van video en voor tijdens het bellen met de luidspreker. Naast die microfoon zit de IR-blaster waarover later meer.

Wat het beeldscherm betreft is de Huawei P20 Pro een beetje anders dan we gewend zijn. Huawei heeft in dit toestel twee trends gevolgd wat het beeldscherm betreft. Allereerst zijn ze gegaan voor een langer scherm. Dit levert een beeldverhouding op van 9 bij 18,63 met horizontaal 1080 pixels en verticaal 2240. Dat komt erop neer dat het scherm een zogeheten Full HD+-resolutie heeft. De andere trend is de notch. Dat is een uitsparing aan de bovenkant van het scherm waar de selfiecamera en speaker zich bevinden. De schermhoekjes worden over het algemeen gebruikt om verbindingen, de tijd en het accu-niveau weer te geven, ze worden dus zeer zeker gebruikt.

Huawei, P20 Pro

Het scherm van de Huawei P20 Pro is nogal scherp. Het is dan misschien geen QHD-scherm maar toch krijgen wij met het blote oog geen pixels gevonden. Het scherm is een oled-scherm. Dat heeft als resultaat dat het contrast erg diep is; zwart is ook echt zwart. Dat heeft ermee te maken dat de pixels zich simpelweg uitschakelen wanneer ze zwart moeten weergeven. Naast diepe contrasten is dit ook nog eens energiebesparend.

In de volle zon is het soms wel lastig om afbeeldingen en filmpjes te kijken, daar wordt het scherm simpelweg niet helder genoeg voor. Zwart-op-wit tekst blijft goed leesbaar onder alle licht omstandigheden. De kijkhoeken van het scherm zien er goed uit. In sommige gevallen geeft een oled-scherm al gauw een blauwe gloed wanneer het scherm niet recht van voren wordt bekeken. Daar heeft de P20 Pro geen last van. Vanuit iedere hoek is het scherm goed zichtbaar. Je kunt dus gemakkelijk samen een filmpje kijken.

De Huawei P20 Pro draait op Android 8.1 Oreo. Toch heeft Huawei er weer een forse skin overheen gegooid. Dat wil zeggen dat de versie van Android die op de P20 Pro draait er anders uitziet dan die op de Pixel 2 van Google zelf. De skin die op de P20 Pro loopt heet EMUI 8.0, ofwel Emotion User Interface. Sommigen zouden er inderdaad emotioneel van worden, alleen niet op een positieve manier. De skin is niet slecht, laten we dat voorop stellen. Wel is het af en toe lastig navigeren. Zo is het niet altijd even makkelijk om in het instellingenmenu te vinden waarnaar je op zoek bent. Gelukkig kun je in deze menu's zoeken door te typen waar je naar op zoek bent.

Als je er voor kiest om een applade te gebruiken, in plaats van alle apps op het homescreen te zetten, kun je slechts 4 apps op een rijtje zetten. Geen probleem als je maar een paar apps hebt, maar des te meer apps je hebt, des te vervelender dit wordt. Dit wordt overigens nog irritanter gemaakt doordat je apps niet in een mapje mag plaatsen in de applade, dat zou behoorlijk wat ruimte en gescrol schelen. Toch wen je snel aan de manier waarop Huawei de skin heeft opgesteld en binnen de kortste keren weet je niet beter, dan zit alles waar het hoort.

Huawei, P20 Pro

Bij deze skin van Huawei wordt er ook een groot aantal apps van de fabrikant meegeleverd. Zogeheten bloatware. Het gaat bij Huawei om apps zoals Huawei Health, de eigen vertaalapp en HiCare. Het komt vaker voor dat een fabrikant zelf apps meelevert maar doorgaans zijn deze wel te verwijderen. Dat is irritant maar ik niet meer dan dat. Bij Huawei zijn deze apps niet van het toestel af te halen. De zaklamp-app van Huawei zelf is niet eens terug te zetten naar de fabrieksinstellingen, terwijl het systeem zelf al een zaklamp-functie bevat. Een beetje jammer.

De Kirin 970-processor die ook in de Mate 10 Pro zit vinden we terug in de P20 Pro. Dat de processor een halfjaar oud is doet niets af aan hoe snel deze is. En deze chip is bloedsnel. Met een maximale kloksnelheid van 2,36 GHz is de processor niet bij te houden. Het gaat bij deze chip trouwens niet om een CPU, zoals gewoonlijk het geval is, maar om een NPU. Deze Neural Processing Unit heeft kunstmatige intelligentie ingebouwd zitten. Dat wil zeggen dat de chip leert welke acties vaker ondernomen worden zodat deze beter gestroomlijnd kunnen worden. Het komt er in ieder geval op neer dat de Huawei P20 Pro erg snel is.

Wat hardware betreft is de P20 Pro beter uitgerust dan de meeste smartphones. Naast de razendsnelle processor beschikt het toestel ook nog eens over 6GB werkgeheugen. Hierdoor is multitasken geen enkel probleem. Meerdere apps tegelijk open? Eén hele zware app in gebruik? Dat is geen enkel probleem voor de P20 Pro. We hebben er flink wat apps op laten draaien en we zijn eigenlijk geen enkele hapering tegen gekomen.

Huawei, P20 Pro

Huawei heeft een flinke accu in de P20 Pro gezet. Met een capaciteit van maar liefst 4000 mAh kan het toestel een behoorlijke tijd mee. Een dag houdt het toestel het sowieso vol en als je het een beetje zuinig doet kun je er zelfs twee hele dagen mee doen. De AI in het toestel, samen met fanatieke accumanagement-software, zorgt ervoor dat het toestel het langer volhoudt naarmate je het langer gebruikt. De accu is op te laden via usb-c maar jammer genoeg is het toestel niet draadloos oplaadbaar. Tot slot heeft de P20 Pro ook een IR-blaster. Met deze geinige toevoeging kun je je smartphone veranderen in een afstandsbediening voor televisies, airco's, dvd-spelers, camera's en nog veel meer. Wel leuk, maar meer een gimmick dan een echte toevoeging.

Meer en meer maken we op vakantie foto's met onze smartphones in plaats van met compactcamera's. Met de Huawei P20 Pro kan die compactcamera de prullenbak in. Of hij hoeft in ieder geval niet meer in de tas mee op reis. De foto's die je met de P20 Pro schiet zijn van zeer goede kwaliteit. Onder nagenoeg alle lichtomstandigheden. In de standaard foto-stand helpt de AI je om te kiezen voor de juiste instellingen. Zo kunnen licht bewerkingen of kleurlevendigheid automatisch worden aangepast aan de situatie. Als je hier geen behoefte aan hebt kun je dit natuurlijk ook uitzetten. Met de 24-megapixelselfiecamera staan jij en je vrienden er ook scherp op.

P20 Pro P20 Pro P20 Pro P20 Pro P20 Pro P20 Pro P20 Pro P20 Pro P20 Pro

De nachtstand van de camera is best bijzonder. Doorgaans moet je bij slecht licht eigenlijk een statief gebruiken om scherpe, goedbelichte foto's te krijgen. Niet bij de P20 Pro. De AI, of jijzelf, kiest de nachtstand, richt de camera op je onderwerp en drukt af. Daarna houdt het toestel de sluiter maximaal 6 seconden open om meer en meer licht binnen te laten. Normaal gesproken levert dit een foto op die lijkt alsof er een aardbeving heeft plaatsgevonden maar de P20 houdt het beeld stabiel, ook al lukt jouw hand dat niet. Dit komt doordat de camera eigenlijk een grotere foto maakt dan je op het scherm ziet. Daaruit knipt de AI het stuk dat overeenkomt met de eerste camera-positie en zorgt voor een overlap. Dit levert hele mooie beelden op.

Doordat de P20 Pro is uitgerust met 3 lenzen, een 40-, een 20- en een 8-megapixelcamera, is ook het inzoomen met de camera een stuk beter. De verschillende lenzen hebben verschillende brandpuntsafstanden waardoor het mogelijk is om tot 5x in te zoomen met nauwelijks kwaliteitverlies. Bij de volledige zoom is het iets moeilijker om de camera stil te houden maar ook hierbij komt de AI van pas. Je raakt wel iets kwijt aan kwaliteit maar lang niet zoveel als we hadden gedacht.

Je kunt uiteraard ook filmen met de Huawei P20 Pro, en hoe. Je kunt met de P20 Pro filmpjes maken met 960 beelden per seconde, deze moet je alleen wel heel nauwkeurig timen en zijn maximaal 10 seconden lang. Wat indrukwekkender is, is de AIS, ofwel AI Image Stabilization. Deze techniek, die helaas alleen werkt bij een resolutie van 1080p in 30fps, zorgt ervoor dat je filmpjes niet meer schokkerig zijn. De camera bepaalt waar je op wil scherpstellen en houdt dat stil, daardoor blijft wat je wil filmen ook goed zichtbaar. De kwaliteit van de filmpjes is trouwens ook niet mals.

De Huawei P20 Pro is een zeer complete smartphone. Helaas betekent dat ook dat je een zeer complete prijs betaalt. Voordat je een fors bedrag uitgeeft aan een smartphone waar je toch zeker wel 2 jaar mee zou willen doen, is het een goed idee om te kijken wat er nog meer te vinden is voor dat bedrag. We hebben er een aantal smartphones naast gelegd om te kijken waar de voordelen en nadelen van deze toestellen liggen.

Als eerste een smartphone waar de P20 Pro een paar dingetjes van heeft afgekeken; de Apple iPhone X. Het meest opvallende aan de P20 Pro is de notch, die heeft de iPhone X ook. Bij de iPhone X zitten er echter een stuk meer sensoren in. Dit om de Face ID en diepteselfies mogelijk te maken. De iPhone X Draait op een onvoorstelbaar snelle processor en beschikt eveneens over een stel krachtige camera's. iOS is het besturingssysteem van Apple en het is heel overzichtelijk en toegankelijk. De iPhone X is een fenomenaal toestel, maar hij is ook wel fenomenaal duur.

Huawei P20 Pro Apple iPhone X Samsung Galaxy S9 Sony Xperia XZ2 Huawei Mate 10 Pro
Beeldscherm 6,10 inch 5,80 inch 5,80 inch 5,70 inch 6,00 inch
Resolutie 1080 x 2240 pixels 1125 x 2436 pixels 1440 x 2960 pixels 1080 x 2160 pixels 1080 x 2160 pixels
Pixeldichtheid 408 ppi 463 ppi 568 ppi 424 ppi 402 ppi
Besturingssysteem Android 8.1 (Oreo) Apple iOS 11 Android 8.0 (Oreo) Android 8.0 (Oreo) Android 8.0 (Oreo)
Processor 2,4 GHz octa-core 2,4 GHz hexa-core 2,7 GHz octa-core 2,7 GHz octa-core 2,4 GHz octa-core
Werkgeheugen 6 GB 3 GB 4 GB 4 GB 6 GB
Interne opslag 128 GB 64 GB 64 GB 64 GB 128 GB
Camera 40,00 megapixel 12,00 megapixel 12,00 megapixel 19,00 megapixel 20,00 megapixel
Gewicht 180 gram 174 gram 163 gram 198 gram 178 gram
Stand-by tijd - - - - -
Spreektijd - - - - -
Met abonnement Vanaf € 34,00 per maand Vanaf € 73,00 per maand Vanaf € 29,50 per maand Vanaf € 31,00 per maand Vanaf € 26,00 per maand
Los toestel € 778,00 tot € 895,00 € 1.049,00 tot € 1.279,00 € 575,00 tot € 829,00 € 586,00 tot € 799,00 € 479,00 tot € 659,00

De grote concurrent wanneer het op Android aankomt is de Samsung Galaxy S9. De Galaxy S9 heeft net als de P20 Pro een stevige skin over Android liggen, maar ook daar raak je aan gewend. Samsungs processor is overigens ook niet bij te houden, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. De S9 heeft een camera met een variabel diafragma en daarmee kun je bij slecht licht nog steeds goede foto's maken. Dit diafragma kun je ook gebruiken om foto's met een bokeh-effect te maken. De Galaxy S9 is, in tegenstelling tot de P20 Pro, voorzien van een 3,5mm-aansluiting en kun je dus gewoon op je koptelefoon of stereo aansluiten. De S9 is ook net een tikje goedkoper.

De Sony Xperia XZ2 is een geduchte tegenstander. Het scherm van de XZ2 is ietsje kleiner dan dat van de P20 Pro, maar heeft wel een hogere resolutie. De enkele camera van de XZ2 heeft een forse sensor erachter zitten die zijn eigen processor heeft, daardoor kun je 960 beelden per seconde schieten in FHD-resolutie. De camera zal iets minder presteren in situaties met weinig licht maar dat wil niet zeggen dat de XZ2 een slechte camera heeft. De lagere prijs, het scherpere beeldscherm en de Snapdragon 845-processor maken de Xperia XZ2 een geduchte tegenstander van de P20 Pro.

Huawei, P20 Pro

Tot slot een blik in eigen huis. Eind vorig jaar presenteerde Huawei De Mate 10 Pro. Deze phablet heeft dezelfde processor, evenveel werkgeheugen en evenveel opslaggeheugen als de P20 Pro. Het scherm van de P20 Pro heeft een iets grotere diagonaal dan de Mate 10 Pro, maar dat komt voornamelijk doordat de P20 Pro nog ruimte heeft gebruikt aan weerszijden van de notch. Qua prestaties zijn de toestellen vergelijkbaar, qua prijs is de Mate 10 Pro een flinke slag goedkoper. De camera van de P20 Pro is wel iets geavanceerder, maar met de Mate 10 Pro schiet je eveneens schitterende plaatjes.

De Huawei P20 Pro is van alle markten thuis. Het toestel is voorzien van een super camera-combinatie, een buitengewoon snelle processor en een goed en groot scherm. Met het toestel kun je foto's maken onder alle omstandigheden; zelfs onderwater. De selfies komen ook scherp uit de bus, en dat is natuurlijk niet onbelangrijk. Door de sterke processor, en het bijbehorende werkgeheugen, kun je eigenlij nooit teveel eisen van de P20 Pro, hij vangt app na app probleemloos op. De software zijn we daarentegen wat minder van gecharmeerd. Deze heeft ons nog wel eens in de weg gezeten.

Door de grote accu, en het heftige stroombeleid van Huawei, kun je het toestel echt de hele dag met plezier gebruiken. Wat wel jammer is, is dat de P20 Pro niet draadloos oplaadbaar is en je dus altijd nog dat stekkertje in het toestel moet steken. Gelukkig hoeft dat maar maximaal 1 keer per dag. Dat komt ook doordat het scherm, dat doorgaans de grootste verbruiker is, geen stroom hoeft te verspillen aan de zwarte pixels.

Huawei, P20 Pro

De P20 Pro heeft veel pluspunten, maar helaas ook een paar minpunten. Eén van die minpunten is de prijs. Je betaalt fors voor dit toestel en dan zou het zonde zijn als het allemaal net niet klopt. De belangrijkste reden om dit toestel te kopen zijn toch wel de accu en de camera. De beste camera is namelijk de camera die je bij je hebt, en dan is het ook wel handig als deze wat stroom over heeft. Het geluid dat de P20 Pro produceert zou alleen al genoeg kunnen zijn om de bloatware door de vingers te zien.

+ Uitstekende camera's
+ Razendsnelle processor
+ Mooi groot scherm