Vergelijk 2.823.209 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Wiko WIM review

Reviews Wiko WIM review

Wiko bouwt haar toestellen met als hoofddoel dat ze de functies van de duurdere smartphones beschikbaar willen maken voor een lagere prijs. Dat is bij alle Wiko's tot op heden goed gelukt. Hoogste tijd om te kijken of dat gelukt is bij het maken van WIM.

Wiko is een merk waar we in Nederland niet zo heel bekend mee zijn. Zonde eigenlijk. Wiko maakt namelijk al een hele tijd smartphones die vooral uitblinken door hun goede prijs-kwaliteitsverhouding. Dan hebben we het over smartphones als de Wiko U Feel en de Wiko Tommy. Eerder dit jaar kondigde Wiko de WIM aan en we hebben hem zelfs al een keer in onze handen gehad. Nu hebben we echter het toestel eens goed onder handen kunnen nemen.

Wiko WIM

WIM staat voor Wiko In Marseille, de standplaats van de Franse smartphoneproducent. WIM heeft wat meer te bieden dan de eerdere wonderen van Wiko. WIM heeft namelijk een camera en een flitser meer dan alle eerdere Wiko's. WIM is ook de eerste Wiko die voor ongeveer 400 euro de markt op gaat. Reden genoeg dus om het toestel op de proef te stellen om te kijken wat je voor dat bedrag allemaal krijgt.

Wiko heeft consumenten al jaren de mogelijkheid gegeven om hun smartphone zo persoonlijk te maken als zij zelf willen, van binnen en van buiten. Dat is bij de WIM gelukkig niet anders. Het toestel is verkrijgbaar in allerlei kleuren en per kleur kun je er nog voor kiezen of je een matte of een glanzende achterkant wil hebben. De glanzende achterkant trekt echter wel vingerafdrukken aan en deze willen hier het liefst blijven zitten.

Wiko WIM

De WIM is een vrij groot toestel maar dat maakt het geen lompe smartphone. Sterker nog, het toestel is dusdanig afgewerkt dat het voor het formaat een ingetogen toestel is. Onder het scherm aan de voorkant zit de vingerafdrukscanner van WIM. Deze knop doet dubbel dienst als fysieke Home-knop. Daardoor hoef je geen hele swipe-campagne op te zetten wanneer je een spelletje stop wil zetten dat het hele scherm in beslag neemt.

Aan de linkerkant van het toestel zitten de twee volumetoetsen onder de sim-sleuf. Deze knoppen zijn voorzien van reliëf waardoor ze goed aanvoelen. Ook de ontgrendel- en vergrendeltoets aan de rechterkant is voorzien van dit patroontje. Al deze toetsen zijn aangenaam geplaatst; niet te hoog en ook niet te laag, iets wat best lastig is op een grotere smartphone. De dubbele camera op de achterkant steekt overigens maar een klein beetje uit. Om deze lenzen zit een dun randje dat ervoor zorgt dat ze niet op de tafel krassen wanneer WIM op zijn rug ligt.

Eén van de grootste dingen op een smartphone van dit formaat is het beeldscherm. Het beeldscherm is ook het onderdeel van een telefoon waar je ogen het meest op zullen vallen wanneer je er gebruik van maakt. Belangrijk dus dat we er goed op letten. Het scherm van WIM heeft een diagonaal van 5,5-inch met daarin 1080 bij 1920 pixels, daardoor is het officieel een FHD-display. Dit levert een pixeldichtheid op van 401 ppi.

Deze feiten zien er leuk uit maar wat echt belangrijk is, is hoe het scherm eruit ziet. Op het eerste gezicht kregen we niet het idee dat het scherm van WIM Full HD was, of dat er een doffe screenprotector overheen zat. Totdat we mediacontent gingen bekijken. Dan hebben we het over filmpjes op YouTube, series op Netflix en Full HD-games. Deze werden namelijk stuk voor stuk scherp ten tonele gebracht.

Wiko WIM

Wat wel opvalt, en een beetje irritant is, is dat je het scherm eigenlijk alleen recht van voren goed kunt bekijken. Wanneer je het toestel een klein beetje kantelt, in welke richting dan ook, slaat het scherm blauw uit. In principe zul je het toestel voornamelijk van de voorkant bekijken maar als je bijvoorbeeld iemand een filmpje op YouTube laat zien kan dit wel hinderlijk zijn. Het scherm is verder ook niet heel gedimd of fel in te stellen; het blijft er een beetje tussenin hangen. Laat op de avond op de bank of in de volle zon kan dit dus wat inspanning kosten voor je ogen.

Bij WIM draait het voornamelijk om de camera, of camera's. Wiko heeft er veel moeite voor gedaan om ervoor te zorgen dat WIM mooie plaatjes kan maken. Om te beginnen hebben ze achterop twee camera's neergezet in plaats van één. Het gaat hier om twee 13-megapixelcamera's. Daardoor kan WIM meer licht opnemen om een foto te maken in situaties met weinig licht en hierdoor kan WIM in theorie ook razendsnel scherpstellen. Dat laatste komt in de praktijk helaas niet zo goed terug. WIM heeft af en toe nog moeite met het scherpstellen en dit gaat ook niet sneller dan smartphones met enkele camera's.

De tweede manier waarop WIMs foto's verbeterd worden is door de samenwerking die Wiko is aangegaan met cameraspecialist DxOMark. Bij DxO kijken veel consumenten en professionals hoe een smartphonecamera wordt gewaardeerd via objectieve camera-tests. Daarnaast produceren ze zelf ook camera's en de software hiervoor. Deze software hebben ze aangepast voor het gebruik in WIM, zodat het toestel sublieme foto's zou moeten maken. Helaas is het resultaat niet zo spectaculair als we hoopten.

WIM maakt prima foto's, dat zeker. De foto's die WIM maakt zijn alleen niet overtuigend scherper of helderder dan die van de gemiddelde smartphone. Waar de WIM nog wat moeite mee heeft is het daadwerkelijk geburuiken van die tweede camera. Wanneer je slechts één camera gebruikt slaat het toestel de gemaakte foto's vrijwel direct op. Bij het gebruik van de dubbele camera heeft het toestel een paar seconden nodig om deze ook daadwerkelijk op te slaan. Wanneer je de app sluit gaat het toestel wel door met dit proces maar het nodigt niet uit tot het maken van meerdere foto's achter elkaar.

Wiko WIM Wiko WIM Wiko WIM Wiko WIM Wiko WIM Wiko WIM

De camera-app van WIM viel ons een beetje tegen. Wat we vooral missen in de app is de mogelijkheid om over te gaan op handmatige instellingen. De camera kan wel foto's opslaan in een RAW-bestandsformaat, een type dat veel gebruikt wordt door fotografen, maar het is niet mogelijk om zelf te bepalen hoelang de sluiter open moet blijven of hoe hoog de ISO-lichtwaarde moet zijn. Bij het filmen is het ook niet mogelijk om te kiezen of je bijvoorbeeld met 30fps of 60fps wil filmen.

Dat brengt ons mooi bij het volgende punt: filmen. Het beeld bij het filmen stelt zeker niet teleur, de kleuren vallen mooi uit en het beeld is ook best wel scherp. Wat we echter merken is dat de beeldstabilisatie niet geheel vlekkeloos werkt bij het opnemen in Full HD en 4K. Het beeld schokt aanzienlijk wanneer je in Full HD-resolutie filmt en van rechts naar links beweegt. Hopelijk is dit slechts een bug die er bij de volgende update uit wordt gehaald.

Hardware

Even wat technische praat. De Wiko WIM wordt aangedreven door een Snapdragon 626-processor. Deze octa-core processor heeft acht Cortex-A53 kernen die ieder een kloksnelheid van 2,2GHz hebben. Om deze processor bij te staan is WIM uitgerust met maar liefst 4GB werkgeheugen. Dit werkgeheugen zorgt ervoor dat WIM kan multitasken tot je er moe van wordt. Deze processor is niet de allersnelste die er is maar deze heeft zeker geen slakkentempo.

Pas wanneer je de Wiko WIM echt op zijn staart trapt merk je dat het toestel wat power tekort komt voor de intensieve apps. Over het algemeen zul je hier echter niets van merken. WIM heeft meer dan genoeg power om nagenoeg iedere gebruiker bij te houden. Ook heeft WIM een kanjer van een accu. Deze heeft een capaciteit van 3200 mAh. Hoewel het grote scherm veel energie zal verbruiken merk je dat niet echt aan de accuduur.

Wiko WIM

WIM loopt op Android 7.1. Dat zorgt ervoor dat je het toestel voor een groot deel op je eigen voorkeur kunt aanpassen. Je kiest zelf of je een applade wilt of dat je liever al je apps op verschillende schermen kwijt wil, zoals bijvoorbeeld op een iPhone het geval is. Wiko doet naar eigen zeggen haar uiterste best om het toestel up-to-date te houden met zowel software-tweaks als de beveiligingupdates.

Wiko WIM

Wiko heeft WIM lekker licht gehouden, dat wil zeggen dat ze er geen fitness-apps op hebben geïnstalleerd die je er niet vanaf kunt krijgen zonder je in het zweet te werken. WIM heeft slechts een paar kleine aanpassingen aan het Android-besturingssysteem gekregen om het toestel een Wiko-gevoel mee te geven. Doordat de software dicht bij de standaard versie van Android staat gaat het besturen van WIM soepel.

Prijs-kwaliteit

Bij de aanschaf van een nieuwe smartphone is het natuurlijk belangrijk dat je weet wat je in huis haalt. Het is eveneens belangrijk om te weten wat er nog meer te koop is op het gebied van smartphones. Vandaar dat we een paar toestellen op een rijtje hebben gezet om te kijken wat er zoal in deze prijscategorie te verkrijgen is. Zonder verder oponthoud presenteren we de directe concurrentie van de Wiko WIM.

De eerste concurrent is een geduchte tegenstander: de Samsung Galaxy S7. Deze kanjer was niet zo lang geleden nog het paradepaardje van Samsung. Het scherm van dit toestel is iets kleiner dan het scherm van WIM, echter heeft het scherm van de Galaxy S7 wel een hogere resolutie en dat betekent dat het scherm scherper is. Ook heeft de S7 een vlottere processor en is het toestel waterdicht, tot op zekere diepte. De WIM is wel een goedkoper toestel, hij heeft een dubbele camera en een selfieflitser.

Wiko WIM Samsung Galaxy S7 Sony Xperia X Performance Motorola Moto X4
Beeldscherm 5,50 inch 5,10 inch 5,00 inch 5,20 inch
Resolutie 1080 x 1920 pixels 1440 x 2560 pixels 1080 x 1920 pixels 1080 x 1920 pixels
Pixeldichtheid 401 ppi 576 ppi 441 ppi 424 ppi
Besturingssysteem Android 7.1 (Nougat) Android 6.0 (Marshmallow) Android 6.0 (Marshmallow) Android 7.1 (Nougat)
Processor 2,2 GHz octa-core 2,3 GHz octa-core 2,1 GHz quad-core 2,2 GHz octa-core
Werkgeheugen 4 GB 4 GB 3 GB 3 GB
Interne opslag 32 GB 32 GB 32 GB 32 GB
Camera 13,00 megapixel 12,00 megapixel 23,00 megapixel 12,00 megapixel
Gewicht - 152 gram 164 gram 163 gram
Met abonnement Vanaf € 20,50 per maand Vanaf € 22,00 per maand Vanaf € 21,00 per maand Vanaf € 19,00 per maand
Los toestel € 398,00 tot € 399,00 € 437,00 tot € 519,00 € 355,00 € 365,00 tot € 379,99

Als volgende is er de Sony Xperia X Performance. Deze Japanse kandidaat is ontworpen met fotografie in gedachten, onder verschillende omstandigheden. De X Performance heeft zelfs een knop aan de zijkant zitten die specifiek dient om foto's mee te maken. Dat doet deze Sony met een 23-megapixelcamera. Het toestel is verder stevig gebouwd in een aluminium behuizing en is bovendien stof- en waterdicht. De accu van de WIM is wel wat groter, wat heel goed uitkomt als je lange dagen maakt.

De laatste concurrent die we hierbij noemen is zeker niet de minste. De Motorola Moto X4 is een smartphone met eveneens een dubbele camera op de achterkant. Deze doet het zeer goed bij weinig licht en heeft allerlei extra functies zoals live-effecten. De processor in de X4 is een tikje sneller dan die in de WIM en de Moto X4 beschikt ook over bluetooth 5.0 waarmee er naar meerdere speakers of koptelefoons tegelijkertijd kunnen worden gestreamd. Wel is het scherm van de WIM wat groter waardoor je iets meer op het scherm kwijt kan.

WIM mag er zijn, dat staat vast. Het toestel is in meerdere kleuren verkrijgbaar en daardoor is er een WIM voor iedere smaak. Naast de kleur heeft WIM ook een mooie gladde rug die wordt afgemaakt met een kleine camerabult. Het aluminium in de zijkant van het toestel voelt robuust aan en de plastic achterkant doet maar weinig af aan het high-end gevoel dat je voelt wanneer je het toestel in je hand hebt.

Wiko WIM

Het toestel kan eigenlijk alles aan dat het voor de voeten krijgt. Qua hard- en software is er niet veel wat WIM niet aankan. Ook kan de accu het gemakkelijk meer dan een dag volhouden. Wel hebben we wat kritiek op de camera. Juist het aspect dat van deze smartphone een echte kanjer moet maken leverde wat irritaties op. De kwaliteit liet wat te wensen over en ook de vrijheid die de gebruiker krijgt is beperkt. WIM heeft zeker voor ieder wat wils maar hij valt niet heel erg op tussen de concurrentie.

+ Stevig
+ Veel kleuren
+ Software