Vergelijk 2.443.699 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Sony Xperia XZs review

Reviews Sony Xperia XZs review

Sony produceert bijna aan de lopende band nieuwe smartphones en eens in de zoveel tijd komen ze met nieuwe vlaggenschepen. Eén daarvan, de Xperia XZs, hebben we al uitvoerig uitgeprobeerd. In deze review is te lezen wat wij van GSMinfo van het toestel vinden.

Op het Mobile World Congress te Barcelona presenteerde Sony in februari 2017 onder andere de Xperia XZs. Dit toestel is de, duidelijke, opvolger van de Sony Xperia XZ. Bij de presentatie werd het toestel een beetje ondergesneeuwd door de Sony Xperia XZ Premium. Dat vonden we niet helemaal eerlijk en daarom wilden we het toestel eens uitvoerig onder handen nemen.

De Xperia XZs is op papier een veelbelovend toestel en ook de foto's die we ervan hebben gezien zien er goed uit. Sony ontwerpt haar toestellen altijd op een volledig eigen manier en daardoor is de XZs ook goed als een Sony te herkennen. Al komt de XZs ons wel heel bekend voor. De innovaties bij de XZs kun je op het eerste oog niet zien maar ze zijn er wel degelijk. We zullen ze allemaal voor je uitlichten in deze review.

Sony Xperia XZs prijzen vergelijken

Sony Xperia XZs
Met abonnement: Vanaf € 26,50 p/m
Los toestel: € 514,00

Vergelijk prijzen

Doorgaans presenteert Sony smartphones die er heel goed uitzien. De Xperia XZs is hierop geen uitzondering. Het toestel heeft duidelijk de mooie rondingen van de Xperia XZ meegekregen. Sterker nog, op de camera op de achterkant na ziet het toestel er exact hetzelfde uit als de Xperia XZ. Aan de ene kant is het jammer dat ze niet iets nieuws hebben gedaan. Aan de andere kant ziet het toestel er nog steeds verbluffend uit.

Aan de voorkant gaat Sony duidelijk niet mee met de concurrentie. Waar het bij andere producenten het doel is om steeds meer richting een scherm te gaan dat de hele voorkant vult kiest Sony ervoor om de randen, of bezels, lekker groot te houden. Aan de voorkant vinden we naast het scherm ook de stereospeakers, notificatieled en selfiecamera. Dit alles zit in, en achter, een plaat Gorilla Glass die het scherm beschermt bij vallen en krassen.

Sony Xperia XZs

Helaas heeft de XZs ook de knoppen-layout van de Xperia XZ meegekregen. Dat wil zeggen dat de volumeknoppen aan de rechterkant van het toestel zitten, tussen de vingerafdrukscanner en de camera-toets in. Doordat deze knoppen hier zitten moet het toestel in een ongemakkelijke hoek worden vastgehouden om ze te bedienen. Wel zijn we grote fans van de camera-toets die Sony zonder uitzondering op haar toestellen zet, we zijn dan ook blij om deze hier weer terug te vinden.

De XZs heeft een 5,2 inch scherm met een Full HD-resolutie van 1920 bij 1080 pixels. De kans is groot dat je televisie dezelfde hoeveelheid pixels heeft, maar dan over een groter oppervlak verspreid. Wat we hiermee bedoelen is dat het scherm van de XZs zeer scherp is en wij waren dan ook niet in staat om individuele pixels te onderscheiden. Net als eerdere Sony-smartphones heeft ook de XZs een goede kleurweergave en je kunt het scherm van iedere kant goed zien. Ook heeft Sony verschillende manieren van kleurweergave waardoor foto's en filmpjes extra levendig worden afgebeeld.

Sony Xperia XZs

Het scherm wordt fel genoeg om in de volle zon nog te kunnen zien wat er op te zien valt, iets wat we van lang niet alle smartphones kunnen zeggen. tegelijkertijd is de helderheid ook heel laag in te stellen zodat je niet zoveel last van je ogen krijgt wanneer je 's avonds laat nog met je telefoon in de weer bent. Het scherm zit achter zogeheten 2,5D-glas wat ervoor zorgt dat het scherm goed naar voren komt en de onverdeelde aandacht van de gebruiker opeist.

Hardware en batterij

In de mooie aluminium-behuizing van de Xperia XZs zit een Snapdragon 820-processor van producent Qualcomm. Deze processor is zeer snel en heftige games zijn daardoor geen enkel probleem voor dit toestel. Tijdens het intensieve gamen heeft het toestel niet één keer gehaperd en ook heeft de XZs niet warm aangevoeld tijdens heftig gebruik. Naast de vlotte processor heeft de Xperia XZs ook nog 4 GB werkgeheugen. Hierdoor kan het toestel uitstekend multitasken.

De behuizing van de XZs is IP68-gecertificeerd, wat betekent dat deze smartphone volledig water- en stofdicht is. Onder water kan het toestel het een halfuur volhouden op maximaal 1,5 meter diepte. Hierbij komt de fysieke camera-toets van pas om foto's te maken of filmpjes op te nemen omdat het scherm onder water niet heel bruikbaar meer is. Al is dit uiteraard wel op eigen risico.

Sony Xperia XZs

De accu van de XZs heeft met 2900 mAh een wat kleinere capaciteit dan we hadden willen zien. Het toestel heeft genoeg hardware om aan te sturen en het Full HD-scherm verbruikt nog het meest. Van tevoren waren we er een beetje bang voor dat de accu snel leeg zou zijn maar werden aangenaam verrast. De Xperia XZs houdt het namelijk prima een dag vol bij gemiddeld gebruik en dan heeft het toestel nog wat jus over. Als je een zware gebruiker bent zul je het nog steeds een dag vol kunnen houden met de XZs vanwege de goede accu optimalistatie.

Qua software scoort Sony meestal hoge ogen, en ook dit keer is het raak. Sony draait haar toestellen op een redelijk 'kale' versie van Android 7.1 Nougat. Dat wil zeggen dat Sony weinig heeft aangepast aan de versie de Google gebruikt op haar Nexus en Pixel-toestellen. Sony heeft er een paar apps standaard op geïnstalleerd maar de meeste hiervan zijn vrij gemakkelijk te verwijderen.

Doordat Sony weinig heeft veranderd aan de software is het toestel intern goed gestroomlijnd. Dat draagt er alleen maar aan bij dat het toestel zo rap is en ook dat de accu het lang volhoudt. Sony heeft aangegeven dat het bedrijf als één van de allereersten na Google zelf de Android-updates naar haar toestellen wil brengen, inclusief de beveiliginsupdates. Zo is het toestel dus altijd up-to-date en ook beveiligd.

Sony Xperia XZs

Voor de eigenaars van een Playstation 3 of 4 heeft Sony nog meer goed nieuws. Net als eerdere Sony-toestellen is de Xperia XZs uitgerust met software om elders in huis je Playstation-games te spelen dan voor de tv. Je kunt de XZs namelijk op je controller zetten en het toestel gebruiken om op verder te gamen, zo kun je ook aan de keukentafel of op het toilet verder gamen, al raden we dat laatste natuurlijk niet aan.

Zoals vaker het geval is bij Sony staat de camera voorop bij de Xperia XZs. De XZ heeft op de achterkant een 19-megapixelcamera, dat klinkt als veel megapixels, en dat klopt ook. Sony heeft eerder ook camera's gehad met 23-megapixelsensoren, maar daarbij werd een andere beeldverwerkingstechniek gebruikt. De camera die aan de voorkant zit heeft een 13-megapixelsensor die lekker scherpe selfies maakt. Met de XZs heb je dus ook een prima compactcamera in huis.

Xperia XZs Xperia XZs Xperia XZs Xperia XZs Xperia XZs

Nieuw bij de XZs, en later ook de XZ Premium, is de Motion Eye-functie. Deze functie maakt al foto's voordat je zelf afdrukt om ervoor te zorgen dat je altijd vastlegt wat je vast wil leggen. In de praktijk worden er hierbij vier foto's gemaakt; drie voorspelde en één gewone. Later kun je zelf kiezen welke foto het beste is. Deze functie is vooral erg handig bij snelle acties zoals bij sport of springfoto's. Eens in de zoveel keer zie je na het maken van een foto 'voorspeld' staan nadat je hebt afgedrukt.

Sony Xperia XZs

Een andere functie, waar we grote fans van zijn, is de Super Slow Motion-functie. Met de Super Slow Motion-functie kun je tot wel 960 beelden per seconde vastleggen. Deze belofte is Sony nagekomen maar wel met een beperking: de Super Slow Motion kan maar voor korte tijd worden ingeschakeld en moet uiterst nauwkeurig worden getimed. Wanneer de timing klopt is het resultaat echter wel verbluffend. Naast de Super Slow Motion beschikt de XZs ook over een Slow Motion-functie met 120 beelden per seconde en daarbij kan er doorlopend worden opgenomen in Slow Motion. Bij het filmpje hieronder moeten we even vermelden dat het terugspoelen niet mogelijk is met het toestel zelf.

Naast Slow Motion kan de Xperia XZs ook gewoon filmpjes opnemen en dat doet het toestel mooi. Het beeld is scherp en de kleuren komen goed naar voren. Sony gebruikt in dit toestel dezelfde beeldstabilisatiesoftware als in haar actiecamera's en dat zorgt voor een soepel beeld zonder dat je iets van het beeld verliest. Bij het filmen komen er dus geen verdere verrassingen kijken, en daar zijn we maar wat blij mee.

Prijs-kwaliteit

De Sony Xperia XZs is een vlaggenschip met een bijpassende prijs. Wanneer je zo veel geld uit gaat geven wil je er wel zeker van zijn dat je de juiste keuze maakt. We hebben daarom nog een paar andere telefoons in het topsegment uitgezocht om te kijken wat er nog meer te vinden is. Dat wil uiteraard niet zeggen dat dit de enige opties zijn.

Niet helemaal in dezelfde prijsklasse, maar wel het vermelden waard, is de Samsung Galaxy S8. De Galaxy S8 wordt op dit moment gezien als de beste Android-smartphone die er is. De S8 heeft een zeer goede camera, een nog snellere processor en een groter en scherper scherm. Ook heeft dit toestel naast een vingerafdrukscanner ook een irisscanner die kan worden gebruikt om het toestel te ontgrendelen. Wel is het toestel een stuk duurder dan de XZs.

Sony Xperia XZs Samsung Galaxy S8 Huawei Mate 9 Sony Xperia XZ
Beeldscherm 5,20 inch 5,80 inch 5,90 inch 5,20 inch
Resolutie 1080 x 1920 pixels 1440 x 2960 pixels 1080 x 1920 pixels 1080 x 1920 pixels
Pixeldichtheid 424 ppi 568 ppi 373 ppi 424 ppi
Besturingssysteem Android 7.1 (Nougat) Android 7.0 (Nougat) Android 7.0 (Nougat) Android 6.0 (Marshmallow)
Processor 2,1 GHz octa-core 2,3 GHz octa-core 2,4 GHz octa-core 2,1 GHz quad-core
Werkgeheugen 4 GB 4 GB 4 GB 3 GB
Interne opslag 32 GB 64 GB 64 GB 32 GB
Camera 19,00 megapixel 12,00 megapixel 12,00 megapixel 23,00 megapixel
Gewicht 161 gram 152 gram 185 gram 161 gram
Spreektijd - - 1800 minuten -
Met abonnement Vanaf € 26,50 per maand Vanaf € 34,00 per maand Vanaf € 29,00 per maand Vanaf € 23,50 per maand
Los toestel € 514,00 tot € 653,24 € 624,00 tot € 824,76 € 559,00 tot € 699,00 € 437,00 tot € 658,00

De Huawei Mate 9 is een forse slag groter dan de Xperia XZs en op papier wat sneller, toch heb je de Mate 9 voor ongeveer dezelfde prijs als de Xperia XZs. De Mate 9 heeft een dubbele camera om snel scherp te kunnen stellen en op het grote scherm is al dat moois goed te zien. Ook heeft de Mate 9 een kanjer van een accu met een capaciteit van 4000 mAh. Dat is ook wel nodig om het 5,9 inch van stroom te voorzien.

Als laatste zetten we een 'oude bekende' van de Xperia XZs ernaast: de Sony Xperia XZ. Het is al eerder aangekaart in deze review dat de twee toestellen erg veel op elkaar lijken, van binnen en van buiten. Wat voor de XZs spreekt zijn de camera met extra functies en 1 GB aan werkgeheugen meer. Wat voor de XZ spreekt is het lagere prijskaartje en bijna dezelfde specificaties als de XZs.

De Sony Xperia XZs is een compleet toestel, zeker voor de consument van vandaag. De processor kan eigenlijk iedere gebruiker bijhouden, mede dankzij het grote werkgeheugen, en deze snelheid ligt ook fijn in de hand. Het toestel voelt stevig en 'premium' aan en dat komt grotendeels door de balans in het toestel en de aluminium-behuizing.

Bij dit toestel was de focus van Sony gericht op de camera, en dat merk je. De camera reageert snel, legt alles goed vast en met veel details. De Super Slow Motion-functie van het toestel is indrukwekkend maar helaas moet de timing wel vlekkeloos zijn. Door de fysieke camera-knop aan de zijkant kun je het toestel prettig als compacte camera gebruiken, omdat je dit toestel toch al bij je hebt.

Sony Xperia XZs

De Sony Xperia XZs is een toestel dat van binnen en van buiten gestroomlijnd is. Op het toestel valt weinig aan te merken, behalve dat het mooie design niet erg vernieuwend is. De software is zo persoonlijk te maken als je zelf wil en wij zijn in de korte tijd die we met het toestel hebben gehad erg aan de XZs gewend geraakt.

+ Camera's
+ Snelheid
+ Waterdicht