Nederlanders kiezen steeds vaker voor goedkope providers, zo blijkt uit onderzoek van Telecompaper. In het derde kwartaal van 2013 steeg bijvoorbeeld het marktaandeel van Tele2 naar 7%, een verdubbeling ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Ook hollandsnieuwe en Simyo, goedkope submerken van respectievelijk Vodafone en KPN, zouden zijn gegroeid.
Abonnementen populairder dan prepaid
Daar staat tegenover dat KPN wel de meest loyale klanten heeft: 44% van alle KPN-abonnees zegt al hun hele leven een abonnement bij de provider te hebben. 73% van alle Nederlanders heeft een abonnement, de rest kiest voor prepaid. Onder de abonnees heeft gemiddeld één derde van alle klanten een sim-only-abonnement, alhoewel dat percentage bij sommige providers een stuk hoger ligt. Zo zou bij Telfort 57% van alle abonnees voor sim-only hebben gekozen.
Meer smartphones
Verder kiezen steeds meer Nederlanders voor een smartphone: 81% van de mensen met een abonnement heeft een smartphone, tegenover 68% in dezelfde periode vorig jaar. Ook hier ligt het percentage nog een stuk hoger bij sommige providers. Zo zou 92% van alle Hi-klanten een smartphone hebben.