Vergelijk 3.488.936 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Nieuwe Ben abonnementen: Lagere tarieven, afronding per minuut!

Door ,

Ben wijzigt per 1 juni zijn abonnementen. De tarieven gaan omlaag, maar dit heeft niet per definitie een gunstig effect op je totaalkosten. Het voorbeeld dat GSMinfo.nl laat zien zorgt zelfs voor aanzienlijk hogere kosten.

Ben

Ben gaat per 1 juni haar abonnementen aanpassen. De belangrijkste wijzigingen zitten hem vooral in het naar beneden bijstellen van de tarieven, het afrekenen per minuut en de prijs voor bellen en SMS'en buiten de bundel.

"De abonnementskosten en het tarief per minuut binnen de bundel blijven laag," meldde Ben in haar persbericht. Daar is in principe geen woord aan gelogen. Formeel gaan de maandelijkse kosten van de abonnementen omlaag. Echter, Ben werkte voorheen al met een korting van €3 op de maandelijkse abonnementskosten waardoor er in feite weinig verandert in positieve zin. Hieronder de tariefwijzigingen per minuut/SMS:

  • Ben Zuinig: Voorheen €0,08 nu voor €0,06
  • Ben Soms: Voorheen €0,06 nu voor €0,05 
  • Ben Regelmatig: Voorheen €0,04 nu voor €0,03 
  • Ben Vaak: Voorheen €0,04 nu voor €0,03

Lagere tarieven, maar afronden per minuut

Klinkt goed, zou je zeggen. Echter, er zitten toch wel wat mitsen en maren aan de abonnementsaanpassingen van Ben. Het lijkt een tariefverlaging, maar aangezien Ben al in de oude situatie met een korting van € 3 werkte, is er qua tarief eigenlijk niets veranderd. Wel zijn de buiten-de-bundel-tarieven verhoogd. Voortaan kost een minuutje bellen buiten de bundel geen €0,25 per minuut, maar €0,30. Wat misschien nog wel meer effect heeft op je uiteindelijke kosten is dat je beltijd voortaan op hele minuten wordt afgerond. Dit betekent dat je over het algemeen sneller door je belminuten heen bent en dus ook sneller aangewezen bent op het bellen buiten de bundel. En dan gaat de kassa rinkelen bij Ben! Tenminste, als je nog hetzelfde abonnement aanhoudt. Op deze manier van kostenberekening kwam in een eerder stadium veel kritiek. Als gevolg van deze kritiek kwamen enkele providers gedeeltelijk terug op de minutenberekening. 

Een voorbeeld

RekenmachineWat de gevolgen kunnen zijn, zullen we demonstreren aan de hand van een voorbeeld. Stel je voor, je hebt een Ben Regelmatig abonnement en de afgelopen vijf dagen de volgende telefoontjes gepleegd (berekening is excl. SMSjes):

  • Dag 1: 0,45 + 2,30 + 1,47 + 5,40
  • Dag 2: 0,30 + 5 
  • Dag 3: 0,45 + 1,01 + 2,49 
  • Dag 4: 8,12 + 0,30 + 0,56 + 3,24 
  • Dag 5: 5,31 + 0,30 

In totaal heb je 40 minuten en 54 seconden gebeld (seconden tot de eerste minuut werden voorheen ook al op een hele minuut afgerond). Dat was de oude manier van berekenen. In de nieuwe situatie zou dit gelijk staan aan 46 minuten.

Maandelijks zou je met het oude abonnement volgens dit belpatroon 245 belminuten verbruiken en volgens het nieuwe abonnement 276 belminuten . Dit scheelt niet alleen 36 belminuten, het zorgt er ook voor dat je boven je bundel uitkomt en dan gaat in de nieuwe situatie het hogere tarief ook gelden. 

  • 245 belminuten = binnen de bundel = € 6,99 p/maand
  • 276 minuten = € 6,99 (+ 36 minuten x € 0,30) = €6,99 + €10,80 = €17,79 p/maand


Bedenk goed wat je gebruikt!

PortemonneeDit verschil is natuurlijk aanzienlijk. Het is hier belangrijk om nogmaals te zeggen dat SMSjes niet zijn meegerekend. Dit zou het aantal gebruikte minuten nog hoger kunnen laten uitvallen (overigens zou dit dan ook in de oude situatie boven de bundel uitkomen, maar dat terzijde). Dit soort berekeningen zijn niet van toepassing op iedereen, omdat iedereen natuurlijk een eigen belpatroon heeft, maar vooral voor de mensen die maandelijks dicht tegen hun minutenlimiet aanzitten is deze wijziging van belang. Het kan voor hen maandelijks namelijk veel geld gaan kosten als zij hun abonnement niet aanpassen. In bovenstaand voorbeeld was het beter geweest als je je abonnement had gewijzigd in een Ben Vaak abonnement. Dan had je €15,99 betaald. 

Het klinkt goed, een tariefwijziging, maar het voorbeeld hierboven laat zien dat dit lang niet altijd voordelen hoeft te hebben. Het is mooie marketing van Ben, maar het kan vervelend uitvallen voor de klant. 

 

Praat mee over dit artikel

De 5 populairste smartphones

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de GSMinfo.nl nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste nieuws over smartphones en de beste aanbiedingen.

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden