Bijna iedere website draait tegenwoordig op reclames. Wanneer je op zoek gaat naar het allerlekkerste recept voor worteltaart of een speurtocht begint naar de goedkoopste vluchten naar Gran Canaria kom je hoe dan ook advertenties tegen, soms paginagroot. Dat gebeurt echter niet wanneer je een zogeheten adblocker gebruikt. Google Chrome, op pc en mobiel, kan al jaren worden voorzien van een adblocker die advertenties opspoort en ze uit het zicht houdt voordat de webpagina wordt ingeladen. Handig toch?
Google is daar helemaal niet zo happig op. Het giga techbedrijf draait immers voor een groot deel op de reclames. Die advertenties worden vertoond in de zoekmachine en ze worden ingekocht bij Google. Niet zo gek dus dat Google heeft aangekondigd om harder op te treden tegen de zogeheten API's van adblockers. Eerder dit jaar heeft Google al aangegeven dat ze er niet zo blij van worden, maar nu zijn er daadwerkelijk stappen aangekondigd.
Nog eventjes wachten
De bestaande adblockers draaien op een API, een Application Programming Interface, waarbij ontwikkelaars kunnen kiezen wanneer de API in gang wordt gezet en op welke elementen van een website. Deze specifieke soort API gaat Google de wereld uit helpen en vervangen door een API waarbij Google zelf filtert wat er wel en niet wordt getoond, inclusief advertenties. Weinig mensen worden echt blij van Google's plannen, gelukkig kunnen we nog een paar maanden reclamevrij surfen.
(via)