Vergelijk 2.589.882 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Apple's iPhone 4 Antennagate: Commotie na de persconferentie!

Door ,

Vrijdag gaf Apple een persconferentie rondom haar problemen met de antenne. Bij het geven van een verklaring haalde Apple zich de woede op de hals van andere fabrikanten. HTC, RIM en Nokia gaan nu in de tegenaanval.

Apple Antennagate

Een foutje in het ontwerp van de iPhone 4 is groot nieuws, net als alles wat met de iPhone te maken heeft groots wordt aangezet. De commotie rondom de problemen met de antenne begint nu grote vormen aan te nemen. Helemaal na de persconferentie die Apple afgelopen vrijdag gaf. Zo gaf de fabrikant als verklaring dat de problemen niet alleen bij Apple speelden, maar dat hetzelfde probleem ook bij toestellen van andere fabrikanten speelt. Als voorbeeld werden de BlackBerry Bold 9700, Samsung Omnia II en HTC Droid Eris (alleen in Amerika verkrijgbaar) genomen. Als je het mij vraagt is dit nogal vies spel van Steve Jobs en consorten. De genoemde fabrikanten waren daarom zacht gezegd 'not amused'.

RIM-topmannen Mike Lazaridis en Jim Balsillie sloegen dus hard terug en kwamen met de volgende verklaring:

"Apple's poging om RIM te betrekken in haar zelfveroorzaakt debacle is onaanvaardbaar. Apple's beweringen over RIM-producten lijken op een doelbewuste poging om de publieke aandacht af te leiden van de moeilijke situatie waarin Apple nu verkeert. RIM is wereldleider in antenne-ontwerp en heeft al meer dan 20 jaar succes geboekt met het ontwerpen van toonaangevende draadloze data producten. In die periode heeft RIM vermeden om zich mee te laten slepen in de design-ontwikkeling van Apple. In plaats daarvan hebben we ons gericht op de ontwikkeling van innovatieve ontwerpen en de vermindering van het risico van onderbroken gesprekken, vooral in gebieden met een lage dekking. Eén ding is zeker, RIM's klanten hoeven geen gebruik te maken van een hoesje om een goede verbinding te houden. Apple heeft bepaalde ontwerpbeslissingen gemaakt en hiervoor zouden zij hun verantwoordelijkheid moet nemen in plaats van RIM en anderen te betrekken in een situatie die specifiek betrekking heeft op Apple."

Auw, 1-0 voor BlackBerry! Wat mij betreft heeft RIM helemaal gelijk. Het lijkt erop dat Apple een probleem in haar ontwerp heeft zitten dat niet gemakkelijk verholpen kan worden. De enige oplossing is dan de boel bagetalliseren en de aandacht afleiden. Dat lijkt Apple nu ook te doen.

HTC

HTC en Samsung hebben nog niet officieël gereageerd, maar Eric Lin - PR manager van de fabrikant - wilde er wel iets over zeggen. Zijn reactie was minder direct, maar hij verklaarde wel dat slechts 0,016 procent van de HTC Droid Eris gebruikers een klacht hadden ingediend bij HTC. Maar een paar van hen hadden klachten over het signaal of de antenne.

Ook al werd Nokia door Apple niet genoemd, zij lieten de kans om Apple een schop na te geven niet liggen. Hun reactie was lekker subtiel:

Nokia"Nokia heeft duizenden manuren geïnvesteerd in de studie naar menselijk gedrag, inclusief de wijze waarop mensen hun telefoon vasthouden tijdens het bellen, het beluisteren van muziek, web browsing, enz. Zoals je dat mag verwachten van een bedrijf dat zich focust op 'connecting people', heeft een goede werking van de antenne bij ons meer prioriteit dan het fysieke design indien zij zouden conflicteren."

Tot zover de berichtgeving over 'Apple's Antennagate'. Zoals je ziet zijn we nog lang niet bezig aan het laatste hoofdstuk. Toch blijft de verkoop van de iPhone 4 niet achter door de genoemde problemen. Tijdens de persconferentie kon Steve Jobs namelijk melden dat de nieuwe smartphone al 3 miljoen keer over de toonbank is gegaan.

Bron

Praat mee over dit artikel

Gerelateerde toestellen

De 5 populairste smartphones

Nieuwsbrief

Meld je aan voor de GSMinfo.nl nieuwsbrief en ontvang iedere week het laatste nieuws over smartphones en de beste aanbiedingen.

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden