Vergelijk 3.815.861 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Review: Harry Potter: Wizards Unite nu te spelen!

Apps Review: Harry Potter: Wizards Unite nu te spelen!

De Harry Potter-variant van Pokémon Go is uit, en hiermee ga je de wijde wereld in om een flink aantal verloren magische objecten te verzamelen. Hoe leuk is dat? Wij speelden het spel en leggen het je hieronder uit.

Het was nog even onduidelijk of het spel wel gelijk te spelen was in ons koude kikkerlandje, maar wij downloadden alvast de app op onze telefoon en zowaar: op zaterdagmiddag sprong de app tot leven! We hebben sindsdien flink wat gespeeld, zodat we je hier exact kunnen vertellen wat je van de game kan verwachten, hoe het werkt en het allerbelangrijkste natuurlijk, namelijk of het leuk is!

Feest van herkenning

Mensen die Pokémon Go hebben gespeeld, kunnen rekenen op een feest van herkenning. Het concept is grotendeels hetzelfde, maar de uitwerking is behoorlijk anders. Het skelet van het spel blijft echter hetzelfde: je loopt door een wereld en verzamelt Confoundables. De Pokémon Centers heten nu Inns en Greenhouses. Bij de Inns kan je Spellpower verzamelen, die je weer verbruikt bij het verzamelen van Confoundables.

Harry Potter: Wizards Unite

App name

Games

In deze app bewandel je het universum van Harry Potter en ruim allerlei verloren magische objecten op voordat ze door Dreuzels gevonden worden!

Play Store App Store

Het achterliggende verhaal gaat als volgt. Dankzij een of ander cataclysmische gebeurtenis zijn door de hele wereld magische objecten achtergelaten, waarmee het risico bestaat dat Dreuzels de magische wereld ontdekken. Veel Harry Potter-fans zullen gelijk begrijpen waar dit over gaat, maar voor leken die er niet bekend mee zijn is het een stuk minder duidelijk. Voor de beleving van het spel is het wel handig als je een beetje een Potter-nerd bent dus.

Deze magische objecten dien jij als tovenaar terug te brengen naar de juiste plek. Dat doe je door de spreuken op te heffen die de objecten op zijn plek houden. Allerlei bekende Confoundables komen voorbij: Hagrid, de diverse magische beesten die we hebben leren kennen in de avonturen van Newt Scamander, de uil Hedwig van Harry Potter en het vuurwerk van de gebroeders Wemel. De Confoundables in de wijde wereld ontdekken is echter niet het enige spelelement.

Wizards Unite Wizards Unite Wizards Unite Wizards Unite

Verplicht een blokje om

Zoals Pokémon Go de collectieve jeugd van Nederland wat extra vitamine D bezorgde, zo gaat het ook met Harry Potter: Wizards Unite. Het spel beloont je voor het maken van harde kilometers. Daarvoor is het model van Portkeys ingezet. Die zitten vergrendeld in speciale doosjes, genaamd Portkey Portmanteau's, die door middel van speciale sleutels ontgrendeld kunnen worden. Je hebt standaard een enkele herbruikbare sleutel en een aantal sleutels die je maar een enkele keer kan gebruiken. De paralellen met de eieren die je uit kan broeden in Pokémon Go laat zich gemakkelijk trekken.

Door een Portkey kom je in een speciale ruimte uit het Potter-universum, waar je unieke Confoundables kan ontdekken. Je kan á la VR met je telefoon rondkijken en zo diverse objecten ontdekken. Heb je ze allemaal ontdekt, dan verlaat je de speciale ruimte weer en krijg je een karrevracht aan items mee. Een blokje om loont dus.

Als je dan toch aan het wandelen bent, kan je ook gelijk langs het Potter-equivalent van een Pokémon Gym. In Wizards Unite heet dat een Fortress en je kan hier de sterkste vijanden bestrijden voor flink wat bonuspunten. Deze vijanden vechten ook terug, in tegenstelling tot de Confoundables, dus hierbij kan je de Healing Potions gebruiken. Die Potions kan je overigens zelf brouwen, als je de juiste ingrediënten ervoor hebt gevonden. Het zoveelste onderdeel van een tamelijk uitgebreid spel dus.

Het betaalmodel

Het gehele spel in in principe gratis, maar laat het aan Niantic over om een goed werkend verdienmodel erin te zetten. Zoals altijd kan je de progressie in het spel een flinke boost geven door er geld tegen aan te smijten. Dat gaat dan vaak vooral om cosmetische upgrades, het verkorten van de wachttijden in het spel of het verkrijgen van ontbrekende ingrediënten. Dit alles betaal je met gouden munten, die het spel slechts zeer schaars uitdeelt. Gelukkig kan je bij Gringotts ook de nodige extra munten aanschaffen, voor keiharde euro's.

De Confoundables zijn overigens niet voor gouden munten aan te schaffen, dus ook de miljonairs zullen er voor de straat op moeten. Het scheelt ook dat je in het begin van het spel flink wat gouden munten krijgt, ongetwijfeld bedoeld om te laten zien wat je er allemaal mee kan.

Harry Potter: Wizards Unite is leuk. Althans, als je een enorme Harry Potter-fan bent. Voor hen is het een feest van herkenning. Mensen die niks met Harry Potter hebben, zullen dit spel wellicht ook niet erg spannend vinden. Gelukkig stikt het in Nederland van de mensen die de boeken hebben gelezen en de films hebben gezien, dus wat dat betreft maken we ons weinig zorgen.

Het spel is wel erg uitgebreid. Dat is natuurlijk fijn voor de lange termijn, maar als je er mee begint kan het wat overweldigend zijn. Het helpt dat het spel de verschillende elementen gefaseerd introduceert, dus je hebt wat om naartoe te werken. Het blijft altijd een beetje de vraag hoe leuk het blijft op de langere termijn, maar er valt voor nu in ieder geval genoeg te verzamelen en bij elkaar te toveren.