Vergelijk 3.853.745 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

De missie Heemskerk: Aanbod van abonnementen wordt transparant! Of niet?

Door ,

Mobiele bellers raken vaak verstrikt in het aanbod van telecomabonnementen. Het ministerie van economische zaken en Opta sloegen de armen ineen in de strijd tegen deze duistere praktijken. Transparantie is ons beloofd, maar wat staat ons te wachten?

OPTAHet oerwoud van abonnementen wordt het wel eens genoemd. Het is voor klanten erg moeilijk om bij hun belgedrag het juiste abonnement te kiezen, omdat de tarieven en mogelijkheden vaak niet erg inzichtelijk zijn. Dat vond OPTA en voormalig staatsecretaris van Economische Zaken Heemskerk ook. Er werd geopperd om een nieuwe vergelijkingssite in de lucht te gooien, maar hier is uiteindelijk vanaf gezien. Destijds hebben we de staatssecretaris nog gewezen op een goede vergelijkingssite die hem een handje zou kunnen helpen, maar daar is helaas geen reactie op gekomen. Inmiddels heeft Heemskerk het zijn post verlaten, maar het traject is ook zonder hem doorgezet.

Formulering mogelijke verbeterpunten:

In de gesprekken met de telecomaanbieders zijn vier verbeterpunten aangewezen voor de markt waarin de aanbieders zich bewegen:

  • Alle geldende tarieven op genoegzame wijze bekend maken.
  • Gestandaardiseerde presentatie van de belangrijkste tariefinformatie.
  • Tussenstand factuur en tegoed.
  • Opstellen belprofiel.


Verbeterpunten die worden aangepakt:

Verbeterpunten telefoonabonnementenAls we kijken waar OPTA en EZ maatregelen tegen nemen, dan hebben ze ervoor gekozen om de eerste twee verbeterpunten aan te pakken. De doelen die daaruit opgemaakt zijn, zijn:

  • Belangrijkste tarieven moeten op één pagina overzichtelijk worden weergegeven per 1 oktober 2010.
  • Tarieven moeten op een gemakkelijke manier gevonden en geraadpleegd kunnen worden per 1 oktober 2010.

Een mooi streven, maar hoe moet dit vorm krijgen. We zijn even in de materie gedoken en hebben daaruit het volgende opgemaakt.

Kaders voor de weergave en vindbaarheid van de tariefinformatie!

Het plan is om bij iedere telecomaanbieder een pagina aan te maken met alle standaardtarieven. Deze pagina zou qua opzet bij iedere aanbieder hetzelfde moeten zijn en via de volgende link te raadplegen: www.aanbieder.nl/tarieven (dus bijv. www.vodafone.nl/tarieven). De pagina zou er qua structuur zo uit moeten gaan zien:

  • Eenmalige kosten: 

          - Weergave van aansluitingskosten & restkosten van een mobiele telefoon.

  • Maandelijkse kosten: 

          - Weergave van abonnementskosten per maand.
          - Weergave van welke zaken er wel binnen het abonnement vallen en welke niet.
          - Duidelijkheid over de contractsduur.

  • Variabele kosten:

          - Transparantie over alle mogelijke beltarieven.
          - Transparantie over afrekening per minuut of per seconde.
          - Transparantie over tariefverschillen binnen en buiten de bundel.
          - Transparantie over houdbaarheid van de bundel.

Om de transparantie verder te vergroten moet alles dus op één pagina te zien zijn. Daarbij zou men gebruik moeten maken van standaarddefinities voor bepaalde producten. Daarvoor heeft men kaders opgesteld, maar geen sluitende terminologie. Je zou de vraag kunnen stellen of dit überhaupt wel te bewerkstelligen is, maar dan moet op zijn minst duidelijk zijn wie die terminologie moet gaan formuleren. Daarover wordt in het persbericht geen uitspraak gedaan.

Transparantie vs overzicht

Transparantie vs overzichtWebsite is vaak ingedeeld voor nieuwe klanten en niet voor huidige gebruikers. De providers vonden het te ver gaan om hun hele website om te gaan gooien. Begrijpelijk tot zover. Daarom is ingestemd met het idee dat er één pagina op de website wordt gereserveerd waarbij de tarieven (met consistente naamgeving van producten) overzichtelijk moeten worden weergegeven. Daar voorzie ik echter een aantal praktische problemen.

Juist door de verscheidenheid aan abonnementen en de verschillende type bundels die de kosten beïnvloeden wordt deze pagina of te basaal (waardoor alle mitsen en maren met voetnoten worden weggemoffeld) of te uitgebreid omdat men alle mogelijke combinaties zou moeten omschrijven. In dat geval zou het wel de transparantie vergroten, maar wordt het voor de provider een grote uitdaging om het overzicht te behouden.

Opvallend is dat telecomaanbieders steeds meer inzetten op het personificeren van je abonnement. Met een groot aanbod aan bundels kun je in veel gevallen jouw abonnement op maat snijden, maar door deze mogelijkheid zijn er minder standaardabonnementen. De weergave van alle verschillende opties betekent een grote hoeveelheid tekst op de pagina dat het overzicht zal doen afnemen. Tenminste dat is mijn verwachting. Ook stelt OPTA dat op de tarievenpagina alleen standaardtarieven hoeven worden weergegeven. Mij lijkt het bijna ondoenlijk om als klant overzicht te behouden in alle mitsen en maren die rondom alle abonnementen hangen.

Conclusie:

Glazen bol toekomst

Als titel hebben we dit voorstel gekscherend de 'missie Heemskerk' genoemd. De eigenljike naam van het onderzoek was 'Verbetertraject Tarieftransparantie'. Hoewel er naar mij mening goede stappen voorwaarts zijn gemaakt valt en staat dit project bij de controle die erop gehouden gaat worden. Volgens OPTA zullen de aanbieders steekproefgewijs worden gecontroleerd. Het is nu afwachten of de klant er daadwerkelijk beter van wordt. De klant gaat er dadelijk namelijk vanuit dat op de pagina, zoals OPTA die wenst, alle mogelijke tarieven worden weergegeven. De aanbieders zullen dus erg duidelijk moeten zijn in alles en consequent de terminologie moeten aanhouden. Slordigheid hierin zal het overzicht namelijk verder doen vertroebelen. Misschien zie ik de toekomst wat te somber in, maar de ervaring leert dat aanbieders niet altijd even duidelijk zijn geweest in de weergave van hun tarieveninformatie.

Laten we hopen dat de maatregelen effect hebben. Gelukkig is er een nog altijd een goede vergelijkingssite die je helpt bij het maken van de keuze van een abonnement. Om met een cliché af te sluiten: De toekomst zal het leren!

Praat mee over dit artikel

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden