Vergelijk 3.167.861 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Huawei in China: Europa veroveren met een Chinese visie

Achtergrond Huawei in China: Europa veroveren met een Chinese visie
Door ,

Huawei heeft in korte tijd de Europese markt veroverd. Hoe hebben ze dat voor elkaar gekregen, wat staat er op de planning voor de toekomst en hoe reageert men op kritiek op de software? GSMinfo.nl bracht een week door met de fabrikant in China.

Vijf jaar geleden had nog vrijwel niemand in Nederland van Huawei gehoord. Het Chinese bedrijf produceerde destijds merkloze telefoons voor providers, maar de naam werd zeker niet promiment gevoerd. Redelijk terecht: de paar toestellen die het bedrijf onder eigen naam uitbracht, zoals de Huawei Boulder, waren aardig frustrerend en verre van het aanraden waard.

Inmiddels ligt dat wel anders. Huawei is de nummer drie in Nederland, en moet met een marktaandeel van 10% enkel nog Samsung en Apple voor zich laten. Het Huawei-logo pronkt prominent voor- en achterop alle smartphones van het bedrijf: providers hebben niet langer een vinger in de pap. Het succes is blijkbaar zo groot dat de fabrikant onlangs een tweede merk introduceerde, Honor, dat de online markt moet veroveren. 

Huawei in Shenzhen

Hoe heeft Huawei het Westen weten te veroveren, en wat zijn de plannen voor de komende jaren? GSMinfo.nl kreeg onlangs de kans om in China met verschillende medewerkers van Huawei te praten over hun visie op het bedrijf en de markt. Daarbij kregen we ook de kans om te praten over veelgehoorde kritiek op het bedrijf, zoals de frustrerende EmotionUI Android-interface. En wat kunnen we in de toekomst verwachten van Huawei?

Silicon Valley in Shanghai

In Nederland kennen we Huawei vooral als het merk dat sterk op prijs concurreert. Voor een vlaggenschip van de Chinezen betaalde je al snel honderden euro's minder dan bij de concurrentie. Dat prijsverschil is inmiddels redelijk verdwenen, al ligt de adviesprijs van de onlangs verschenen Huawei P9 nog altijd ruim onder euro onder de Galaxy S7. Ook biedt de fabrikant nog een groot aantal goede, goedkopere smartphones aan, tegenwoordig steeds vaker onder submerk Honor. 

Volgens de medewerkers van Huawei echter niet prijs, maar de eigen bedrijfscultuur de belangrijkste reden voor het succes. Voor Chinese begrippen is Huawei een zeer open bedrijf, waar samenwerking en continue verbetering centraal moet staan. Elke medewerker van Huawei heeft na een aantal jaren recht op aandelen in het bedrijf, waardoor er een grotere betrokkenheid is bij de toekomst van het bedrijf, zo claimde Ada Xu, hoofd van Huawei's marketingdivisie.

Huawei in Shanghai

De fabrikant lijkt een vrij Westerse, Silicon Valley-achtige aanpak te hebben tegenover zijn werknemers. We bezochten een R&D-afdeling van Huawei in Shanghai, waar zo'n tienduizend mensen werken. De campus staat in een idyllische omgeving, omringd door een fors groen park, met een gebouw gevuld met lunchplekken, zitzakken en pingpongtafels. Op het eerste gezicht is Huawei zo nauwelijks te onderscheiden van Google, Facebook of zelfs de gemiddelde start-up. Als de werknemer tevreden is, komt het met het bedrijf zelf ook wel goed, is de achterliggende gedachte.

EmotionUI: de aanhouder wint

In de praktijk zijn er echter nog genoeg pijnpunten voor Huawei in het westen. EmotionUI, de eigen Android-interface van de fabrikant, is al jaren een bron van frustratie in Europa. Waar andere bedrijven steeds minder aanpassingen maken aan stock Android, gooit Huawei vrijwel alles overhoopt. Er is geen apart overzicht van apps, de notificaties werken anders, en de menu's zijn een samensmelting van kleuren die voor de gemiddelde Nederlander soms hyperactief overkomen. 

Screenshot Huawei P9 Screenshot Huawei P9

Voorlopig zijn er echter geen plannen om Huawei's interface aan te passen voor de Westerse markt, aldus Li Changzhu, hoofd van Huawei's mobiele divisie. Changzhu herhaalt wat we al jaren horen van Huawei: EmotionUI heeft juist een grote mate van aanpasbaarheid, met genoeg thema's voor de smaak van vele verschillende gebruikers.

Sterker nog: als het aan de topman ligt komen de Chinese en Europese kanten van Huawei alleen maar meer samen in de toekomst. Zo zou Changzhu in de toekomst graag Huawei's Chinese appstore naar Europa brengen. Omdat Google niet in China actief is heeft Huawei daar een eigen appstore, met een eigen selectie van applicaties. Samsung doet al jaren hetzelfde, en biedt die appstore wereldwijd aan op veel van zijn smartphones. Changzhu zegt dat er geen concrete plannen zijn om de eigen appstore naar het Westen te brengen, maar dat het wel hoog op zijn agenda staat.

Dat zal echter niet ten koste zijn van de Google Play Store, aldus de topman. Changzhu en de rest van Huawei zeggen de samenwerking met Google zeer belangrijk te vinden, waarmee geruchten dat Huawei werkt aan een eigen mobiel besturingssysteem weerlegd lijken te worden. Huawei staat bovendien open voor verandering: EmotionUI 5.0, dat later dit jaar moet verschijnen, zou volgens Changzhu qua stijl al iets meer lijken op Google's standaardontwerp voor Android.

Huawei: 'simpeler' EmotionUI 5.0 komt in derde kwartaal

Huawei: 'simpeler' EmotionUI 5.0 komt in derde kwartaal

21 jun 2016 - De volgende versie van Huawei's interface zal dit najaar gepresenteerd worden. EmotionUI moet beter aansluiten op de Westerse markt, aldus de fabrikant.

Innovatie en inertie 

Ook op andere gebieden lijkt het bedrijf zich ondertussen bewust van het feit dat het meer moet doen om door te groeien op de Westerse markt. De laatste jaren heeft Huawei wereldwijd ruim twintig 'innovation centers' geopend, waar designers en techneuten samen nieuwe technologie en ontwerpen bedenken.

Ada Xu, Huawei's hoofd van marketing

Of dat op korte termijn veel oplevert, is niet helemaal duidelijk. Zoals het aan ons beschreven werd is elk centrum toegespitst op één specifiek aspect: in Parijs houden ze zich bezig met het ontdekken van populaire kleuren en stijlen voor smartphones, in San Francisco staat de look & feel van Huawei's software centraal. De optimist (en Huawei) roept dat dat betekent dat duizenden mensen werken aan de best-mogelijke smartphones, terwijl onze innerlijke pessimist wil opmerken dat één centrale visie daardoor lijkt te ontbreken. 

June Kim, één van de hoofdontwerpers bij Huawei, lijkt zich bewust van de noodzaak om grotere stappen te zetten in het design. Kim geeft aan dat de fabrikant met de P-serie ondertussen redelijk vast zit aan één design. Toestellen in de reeks moeten dun, premium en van metaal zijn, en consumenten zijn gewend aan de vorm van de afgelopen jaren. Daardoor ontstaat er een zekere interne inertie: don't mess with a good thing is de gedachte die door het hoofd spookt van Kim en andere designmedewerkers. 

Toch denkt Kim dat het tijd is voor grotere stappen als Huawei een breder publiek wil aanspreken. Xu en Kim gaven beide aan dat Huawei overwegend mannelijke klanten trekt. Ruim 70% van alle smartphones van het bedrijf worden verkocht aan mannen. Onder vrouwen valt dus nog veel te winnen, al is onduidelijk hoe Huawei dat precies wil doen. Kim suggereert dat nieuwe kleuren veel moeten helpen, maar kon geen informatie geven over verdere plannen van bet bedrijf.

Wat is de volgende stap?

Daardoor is Huawei op dit moment één van de meest conservatieve spelers op de smartphonemarkt. Waar andere fabrikanten massaal QHD-resoluties omarmen met hun vlaggenschepen, houdt Huawei vast aan Full HD. Het bedrijf ziet voorlopig weinig in modulaire smartphones, aldus Ada Xu, en er zijn geen plannen om te experimenteren met draadloos opladen. En ben je geen fan van een metalen behuizing? Jammer, want Huawei zegt dat het voorlopig nog in alle topmodellen gebruikt zal worden. 

Huawei staat overigens wél open voor Virtual Reality: het bedrijf brengt dit najaar zijn eerste smartphone met Daydream uit, Google's oplossing voor VR. Wat Huawei als belangrijke nieuwe technologieën ziet voor de toekomst bleef echter een beetje onduidelijk. Het bedrijf zegt te willen focussen op design en een premium uitstraling, maar op technisch gebied werden geen grote beloftes gedaan. Althans, niet aan ons: wellicht wil Huawei de kaken stijf op elkaar houden tot ze klaar zijn om echt iets te presenteren. 

Vertrouwen in vernieuwing

Huawei staat een stuk sterker op de Europese markt dan een paar jaar geleden. Toch zijn ze inmiddels op een cruciaal moment aanbeland. De acties van de komende jaren bepalen of het bedrijf Apple en Samsung van de troon kan stoten. Na een week in China blijkt dat Huawei de toekomst met vertrouwen tegemoet gaat, maar dat nog even afwachten kan worden hoe die Chinese visie mengelt met de Westerse werkelijkheid.

Het vertrouwen is er, absoluut. De Chinese mentaliteit barst van het zelfvertrouwen. Dit is niet zomaar marketingpraat, de medewerkers van Huawei geloven er oprecht in dat ze de beste producten ter wereld maken en dat er een rooskleurige toekomst aankomt. Het is een passie voor de producten die je niet direct zou verwachten bij een bedrijf met meer dan 100.000 medewerkers. 

Aan de andere kant schijnt die Chinese mentaliteit ook een beetje door in hoe producten beschreven en ontwikkeld worden. Huawei zegt te ontwikkelen voor een globaal publiek, maar de neiging om soms iets teveel naar de concurrentie te kijken en om flinke aanpassingen te maken aan de software zijn hardnekkig. Het is een fabrikant die open wil staan voor een globaal publiek, maar bij twijfel nog snel voor de Chinese weg kiest.  

Praat mee over dit artikel

Gerelateerde toestellen

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden