Vergelijk 3.124.665 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Onderzoek: waarom smartphones ook voor senioren interessant zijn

Achtergrond Onderzoek: waarom smartphones ook voor senioren interessant zijn
Door ,

Miljoenen Nederlanders hebben al een smartphone, maar er is één leeftijdsgroep die moeilijker over te halen valt: ouderen. Wat is de ideale smartphone voor ouderen, en hoe begin je aan zoiets? GSMinfo.nl zocht het deze zomer uit.

Het kopen van een nieuwe smartphone kan behoorlijk lastig zijn. Op moment van schrijven zijn er meer dan 300 verschillende toestellen te koop in Nederland, en iedere maand komen er nieuwe smartphones bij. De miljoenen Nederlanders die zijn opgegroeid met technologie weten waar ze moeten zoeken, en welke aspecten van een nieuw toestel zij belangrijk vinden. Voor ouderen is het echter een stuk lastiger: waar moet je überhaupt beginnen met zoeken?

Bij GSMinfo.nl krijgen we regelmatig mailtjes binnen van oudere lezers die graag aan de slag zouden gaan met een smartphone. Ze willen bijvoorbeeld foto's delen via WhatsApp of videochatten met FaceTime. Of ze hebben al een tablet thuis, maar zouden nu graag ook een 'modern mobieltje' hebben. Immers, als heel Nederland al een smartphone thuis heeft liggen, dan moeten oudere mensen toch ook meekunnen met de vaart der volkeren?

Veel ouderen hebben echter hele specifieke wensen voor hun smartphone. Velen hebben nog nooit een smartphone gebruikt, en zoeken daarom meer begeleiding dan de meesten. Om in kaart te brengen wat ouderen van hun smartphone verlangen ging GSMinfo.nl een samenwerking aan met Unie KBO, de grootste seniorenorganisatie van Nederland. Deze zomer hebben we een testpanel opgezet bestaande uit leden van die UnieKBO. Zij probeerden een groot aantal toestellen uitgebreid uit, en spraken met ons over hun wensen voor de mobiele markt. Een overzicht van de beste smartphones voor senioren kun je hier vinden. In dit artikel bespreken we waarom een smartphone een goede keuze is voor veel ouderen, en hoe ze het beste een goed toestel kunnen vinden.

1) Nuttiger dan een simpel mobieltje

Als ouderen op zoek gaan naar een mobieltje, dan worden ze tijdens die zoektocht al snel in een bepaalde hoek gedrukt. Er wordt vanuit gegaan dat het allemaal niet te moeilijk mag zijn, en dat een simpel mobieltje de beste keuze is. Als een simpele Nokia niet genoeg is, dan zijn er nog fabrikanten als Doro, Emporia en Fysic die speciale 'seniorentelefoons' maken, mobieltjes met grote knoppen die goed werken voor een gehoortoestel.

De ouderen uit ons panel gaven aan daar helemaal geen zin in te hebben. Een 65-jarige van nu heeft vaak nog een actief leven, reist veel en is doorgaans helemaal niet zo technofoob als gedacht wordt. De simpele toestellen die door ons panel werden getest werden ook al snel als beperkend ervaren. Toestellen als de Doro PhoneEasy 612 en Emporia Flip Basic scoorden slecht, en werden meer als zorgmiddelen gezien. De noodknop en geschiktheid voor gehoortoestellen waren misschien handig voor 'bejaarden', maar niet voor de kwieke senioren uit ons testpanel.

Sterker nog: wat op papier heel simpel lijkt kan in de praktijk juist heel ingewikkeld zijn. Het numerieke toetsenbord dat veel van deze toestellen hebben is handig als je wil bellen, maar verder ook nergens voor. SMS'jes typen op zo'n toetsenbord is lastig, zeker vergeleken met het complete toetsenbord dat een echte smartphone toont. Bovendien waren de instellingen soms moeilijk te vinden, waardoor je wel eerst de handleiding in moest duiken voor je met een seniorentelefoon aan de slag kon. Meerdere deelnemers belden per ongeluk 112 door één druk op de verkeerde knop.

2) Makkelijker in contact blijven

Smartphones zijn het ideale middel om altijd in contact te blijven met vrienden en familie. Meer dan tien miljoen Nederlanders zitten op Facebook, waaronder ook miljoenen senioren. Met de Facebook Messenger-app kun je altijd en overal berichtjes versturen en ontvangen. En dan is er nog WhatsApp, de populairste app van Nederland. Met WhatsApp kun je berichtjes en foto's versturen, en tegenwoordig zelfs ook bellen. Berichtjes versturen met een digitaal toetsenbord gaat doorgaans redelijk vlot, en een foto is ook zo gemaakt.

Ook de mogelijkheid om een videogesprek te voeren wordt zeer gewaardeer. De webcam en juiste programma's installeren op een PC is veel gedoe, maar met je smartphone ben je zo aan het kletsen. Eén van de deelnemers heeft gedurende de tests regelmatig haar spelende kleinkinderen aan de andere kant van het land kunnen volgen, terwijl een ander vanaf een Frans kampeeradres het uitzicht kon delen.

Een deel van het testpanel stapte er wat huivering in, met een zekere angst voor het onbekende. Ze hadden veel gehoord van WhatsApp en Facetime, maar was dat niet allemaal veel te ingewikkeld? Uiteindelijk werd die vrees snel overwonnen, en aan het einde van de test was het panel druk in contact met de trotse (klein)kinderen.

3) Smartphones zijn eigenlijk best wel leuk

Nadat ons panel WhatsApp onder de knie had, begonnen ze al snel de andere voordelen van smartphones te ontdekken. De moderne mobiele telefoons beschikken over bijzonder veel functies die van pas kunnen komen. Het is soms even zoeken waar het allemaal zit, maar doorgaans al snel onmisbaar.

Zo kun je de smartphone bijvoorbeeld gebruiken als navigatie bij een lange wandeltocht of  fietsroute, om nooit meer de weg kwijt te raken. Met een app als HERE Drive kun je je route van te voren bewaren, zodat je onderweg geen internet nodig hebt. Maar er is meer! Luister bijvoorbeeld muziek met de ingebouwde FM-radio die veel smartphones hebben, of gebruik een app als Spotify. En voor de Scrabble-liefhebbers zijn er gratis spelletjes als Wordfeud. Ook relatief simpele dingen gaan makkelijker met een smartphone. Denk bijvoorbeeld aan het nieuws en weer bekijken, of de aanbiedingen van de lokale supermarkt opzoeken. Vrijwel alle leden van ons panel hadden al snel meerdere redenen om niet meer zonder hun mobieltje te kunnen.

Ouderen met smartphone

Al overtuigd? Dan komt nu het deel van het proces dat veel mensen lastig vinden: het vinden van de juiste smartphone. Meerdere deelnemers van het onderzoek gaven aan dat ze al eerder op zoek waren naar een toestel, maar dat ze daarbij tegen meerdere drempels aanliepen.

1) Kijk goed rond

Bekijk je een specificatiepagina van een gemiddelde smartphone, dan staan daar honderden begrippen en cijfertjes. Vanuit ons testpanel merkten we echter dat twee aspecten het allerbelangrijkst waren: schermformaat en software. En weet je daar een keuze in te maken, dan is het totale aanbod van smartphone gelijk een stuk minder overweldigend.

Hoe groter het scherm, hoe makkelijker de tekst op het beeld te lezen is. Als je foto's of video's op een klein scherm bekijkt, zit je flink te turen om het goed te zien. Een grote smartphone is echter ook moeilijker om vast te houden, en past niet zomaar in elke broekzak. De meeste deelnemers in ons testpanel gaven de voorkeur aan een scherm van zo'n 4,5 tot 5 inch.

Dan is er nog de software. De populairste apps, zoals WhatsApp en Facebook, zijn beschikbaar voor vrijwel elk besturingssysteem. Daar hoef je je dus geen zorgen over te maken. Vrijwel alle smartphones lopen op Android, het mobiele besturingssysteem van Google. De smartphones van Microsoft en nog een paar andere fabrikanten lopen op Windows, en Apple heeft zijn eigen iOS. Binnen Android maakt bijna elke fabrikant echter aanpassingen, waardoor er soms grote verschillen zitten in de menu's.

Laat je niet sturen door de prijs van een smartphone: duurder is niet (altijd) beter. Tegenwoordig worden er ook goede smartphones gemaakt van 100 of 200 euro. Sterker nog: een Microsoft Lumia van 100 euro bleek bij ons panel populairder dan de iPhone van ruim 600 euro. Met een duurdere smartphone maak je misschien mooiere foto's en heb je een stijlvol ontwerp, maar qua functionaliteit zijn de verschillen minimaal. WhatsApp, Wordfeud en weerapps werken op bijna elke smartphone even goed. Ga dus gerust voor de betere deal.

2) Laat je niet gek maken in de winkel

Laten we eerlijk zijn: het kopen van een smartphone in de winkel is verre van optimaal. Het aanbod is er vaak incompleet, waardoor je misschien net niet de smartphone kunt vinden die je van tevoren had uitgezocht. Bovendien kunnen winkelmedewerkers soms behoorlijk opdringerig zijn. Ze proberen je duurdere smartphones aan te smeren, en als het even kan verkopen ze graag gelijk allerlei accessoires, abonnementen en extra garantie. Bovendien zijn 'echte' winkels vaak een stuk duurder dan online winkels.

Toch kopen veel mensen hun mobiele telefoon nog in de winkel, vooral omdat ze hem dan nog even kunnen vasthouden voor ze de aankoop maken. En dat is begrijpelijk: voordat je zo'n forse aankoop maakt, wil je het toestel toch nog even in het echt zien. Veel webwinkels lijken dat echter te begrijpen, en hebben een goed alternatief. Bij grote webwinkels als Belsimpel, Bol.com en Coolblue kun je je bestelling gratis retourneren binnen een paar weken. Ben je toch niet tevreden, dan kun je kostenloos je toestel retourneren en een nieuw mobieltje uitzoeken.

3) Wees niet bang om te proberen

Voor het eerst een smartphone gebruiken kan behoorlijk intimiderend zijn. Ze barsten vaak van de opties, maar hebben daardoor ook erg veel dingen die je moet leren. Sommige organisaties bieden stoomcursussen aan om je in één dag alles te leren, maar uit de ervaring met ons panel bleek dat zo'n oplossing verre van ideaal is. Hoewel er in het begin wel een uur of twee nodig was om de basis onder de knie te krijgen, moest de rest geleidelijk ontdekt worden. Probeer je teveel te leren op één dag, dan blijft het meeste toch niet hangen.

De belangrijkste les werd dan ook al snel duidelijk: wees niet bang om te proberen. Meerdere deelnemers durfden niet zomaar de telefoon te verkennen uit vrees iets verkeerds te doen. Maar waar je op de PC nog wel eens een verkeerd programma kunt installeren, moet je op een smartphone aardig je best doen om iets verkeerd te doen Zeker als een smartphone net nieuw is, is het heel verstandig om gewoon rustig apps te openen, knoppen te drukken en kijken waar alles zit. Veel apps bieden een kleine helpsectie, en met wat experimenteren valt een heel eind te komen.

Als er toch vragen opduiken, schakel dan gerust één van de (klein)kinderen in, of iemand uit de omgeving die al met een smartphone of tablet werkt. Er is haast altijd wel iemand in de omgeving die bereid is te helpen. Door van te voren zelf al dingen te proberen, voorkom je dat het een urenlange uitlegsessie wordt. Bespreek gerust dat wat je écht niet weet, en de rest ontdek je vanzelf wel.

Ouderen met smartphone

Fabrikanten: biedt betere handleidingen en meer hulp

Dit laatste probleem is deels te wijten aan de fabrikanten. Die leveren vaak maar hele beperkte handleidingen mee. De iPhone 6 wordt bijvoorbeeld slechts geleverd met twee korte pagina's aan instructies. Dat is bijzonder karig voor een smartphone van meer dan 600 euro. Jongeren die al eerder een smartphone gebruikt hebben zullen een uitgebreider boekje misschien niet nodig hebben, maar door deze leeftijdsgroep wordt het bijzonder veel gewaardeerd. Veel fabrikanten bieden uitgebreidere handleidingen aan op hun websites, maar die moeten dan wel zelf geprint worden, iets wat één van de panelleden herhaaldelijk heeft gedaan.

Als fabrikanten succes willen hebben bij een oudere doelgroep, zouden deze handleidingen een stuk makkelijker te verkrijgen moeten zijn. Zorg er bijvoorbeeld voor dat ze gratis opgestuurd kunnen worden via een website, of opgehaald bij een winkel in de buurt. Of waarom zou je niet tijdens het online bestelproces kunnen aangeven of je wel of geen handleiding nodig hebt? Het zijn relatief kleine stappen die een fabrikant moet zetten om een groot nieuw publiek aan te spreken.

Op dit gebied kunnen de grote merken veel leren van toestellen als de Doro Liberto 820 Mini en de Simphone. Dit zijn twee smartphones die speciaal voor senioren ontwikkeld zijn. Ze hebben vrijwel alle functies die je van een smartphone zou verwachten, maar dan met duidelijkere menu's. Vaak zijn ze wel een stuk duurder, maar als je geen hulp uit de omgeving kunt krijgen helpen ze je zeer goed op gang. Beide smartphones hebben een uitgebreide handleiding waarin vrijwel alles behandeld wordt.

De Simphone biedt zelfs gratis ondersteuning op afstand: als je het bedrijf toestemming geeft, kunnen ze met je meekijken naar je toestel terwijl je ze opbelt. Vragen en problemen worden zo direct én snel opgelost. Deze optie beviel het panel ontzettend goed, en het is dan ook opmerkelijk te noemen dat er niet meer fabrikanten zijn die het aanbieden.

Praat mee over dit artikel

Gerelateerde toestellen

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden