Vergelijk 3.474.246 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Samsung in 2012: Verruiming en verbetering

Door ,

We hebben nog maar één maandje te gaan in 2011 en dus is het tijd om terug te kijken op het afgelopen jaar. GSMinfo.nl interviewde Geert Mol, Marketing Manager Mobile Division van Samsung Nederland. Samen keken we terug op het jaar van Samsung en blikten we al voorzichtig vooruit op het nieuwe jaar.

Samsung logoSamsung wil in 2013 de nummer 1 producent van mobiele telefoons ter wereld worden. Zij willen daarmee Nokia van de troon stoten. Het afgelopen jaar was dus belangrijk in de lijn van deze ambitie. Geert Mol, Marketing Manager Mobile Division van Samsung Nederland kijkt terug op een succesvol jaar. In dit artikel een verslag van het gesprek. 

Terugblik op 2011

Geert Mol SamsungDe decembermaand is natuurlijk voor fabrikanten nog een belangrijke maand. Kunnen we toch al spreken van een succesvol Samsung-jaar?

 "Ik denk inderdaad dat we kunnen spreken van een positief jaar voor ons. Vooral de Galaxy-lijn hebben we flink uitgebreid. Dit geldt niet alleen voor het hoogste segment, met de Samsung Galaxy S II als vlaggenschip. Ook in de lagere segmenten hebben we vooruitgang geboekt. Vorig jaar hadden we natuurlijk al het succes met de Galaxy S en de geüpgrade versie (Galaxy S Plus) daarvan doet het ook erg goed. We zijn erg tevreden."


De gestelde doelen zijn dus meer dan gehaald?

"Zeker. Op de Nederlandse markt heeft meer dan 50% van de mobiele bellers inmiddels een smartphone. Dat is een erg groot percentage in vergelijking met andere landen. Ons doel was dan ook om onze positie in de smartphone-markt verder te verstevigen. We hebben geprobeerd de smartphone uit het top-segment te halen en deze naar het midden-segment te brengen. Daarvoor zijn toestellen als de Galaxy Ace, Galaxy Gio en Galaxy Mini erg belangrijk geweest. Daarnaast zijn er ook grote ontwikkelingen geweest op het gebied van processors en beeldschermen. Hier hebben we natuurlijk een voorsprong op anderen, omdat we op deze gebieden al veel kennis in huis hebben. Tot slot heeft ook de snelle ontwikkeling van besturingssystemen ons verder geholpen."

Groeimogelijkheden

Samsung Galayx TXTHet Galaxy-portfolio lijkt in 2011 wel geëxplodeerd. Waar ziet Samsung Nederland nog groeimogelijkheden voor de toekomst?

"We zien nog groeimogelijkheden in de prepaid-markt. De onlangs gelanceerde Samsung Galaxy Y en Galaxy TXT zijn toestellen die aan deze behoefte moeten voldoen. Vooralsnog lijken deze modellen hun verwachtingen dan ook waar te maken. Ook op zakelijk gebied is nog terrein te winnen."

Het wordt voor fabrikanten steeds moeilijker om zich met hun producten te onderscheiden. Waar ziet Samsung nog ruimte voor innovatie?

"In eerste instantie is optimalisatie van de huidige funties van belang. Dat geldt voor zowel beeldschermen, camera's als processors. Integratie van HD-functionaliteiten is daar een mooi voorbeeld van. Daarnaast is convergentie, waarbij meerdere producten aan elkaar gekoppeld kunnen worden, een belangrijke rol. Op dit gebied heeft Samsung alles in huis en zijn we druk bezig met de ontwikkeling ervan. Een voorbeeld daarvan is dat je met de laatste generatie smart TV's het signaal ook naar bijvoorbeeld je Galaxy S II of Galay Tab kunt zenden via 2nd TV."

Het aantal QWERTY-toestellen lijkt wel af te nemen.

"We zien inderdaad een afname in de interesse van fysieke QWERTY-toetsenborden en QWERTY-sliders. We bieden ze nog wel aan. Een voorbeeld daarvan is de Samsung Galaxy TXT. Dit is nog wel steeds een aandachtspunt, maar het belang daarvan hangt ook sterk af van de behoefte van consumenten en zakelijke gebruikers van QWERTY-toestellen."

Multiplatform-strategie

Samsung betekende in 2011 in grote mate Android. Toch hebben jullie met Bada een eigen platform in huis en ook doet Windows Phone ook nog mee.

"We hanteren een multiplatform-strategie. Dit wil zeggen dat we investeren in meerdere platformen. De interesse in de verschillende besturingssystemen verschilt namelijk nogal per regio. Zo zien we dat in Nederland Android het heel goed doet. Bada is bijvoorbeeld in Frankrijk veel groter dan in Nederland. De keuze voor een bepaald platform is vooral een gevoelskeuze en daarom zorgen we voor keuzemogelijkheden."

Windows Phone is dan eindelijk ook in een volledig Nederlandse versie beschikbaar. Toch bieden jullie op dit moment nog maar één toestel aan met dat OS. Willen jullie de contacten op die manier warmhouden voor het geval dat het een succes gaat worden?

"Het is niet zo dat we de Omnia W hebben gelanceerd om 'de contacten maar warm te houden.' Windows Phone is op dit moment nog betrekkelijk klein en dus hebben we nog maar één toestel uitgebracht. Wellicht dat in dit in de toekomst anders is, maar daarover kan ik nu nog niks zeggen."

Is het feit dat je met Windows Phone geen eigen interface kunt toevoegen, zoals dat wel kan bij Bada en Android, geen beperking?

"Dat zie ik niet zozeer. Het is mooi dat we dat kunnen doen bij Android met TouchWiz, maar ik zie het niet als beperking."

Patentenstrijd

Patenten Samsung AppleNaast het grote succes van Samsung is het afgelopen jaar ook het jaar geworden van de 'pantentenstrijd'. Hoe kijk je daar op terug? 

"Ik ben natuurlijk geen jurist. Desondanks ben ik er wel altijd voor om de keuze te laten aan de consument in plaats van de rechter. Toch zijn we slechts op één punt aangesproken en hebben we een aanpassing moeten doen in de software. Op alle andere 10 punten zijn we in het gelijk gesteld. De afloop voor ons was dus goed. Helaas lopen dergelijke zaken bij de rechtbank meestal over een langere periode, waardoor deze vaak lang blijven slepen."

Doelen voor 2012: Mid-end toestellen & zakelijke markt

Samsung 2012Welke doelen stelt Samsung zich voor het nieuwe jaar?

We willen voortbouwen op onze huidige strategie. Dat betekent dus dat we samen met onze partners onze positie in de smartphonemarkt verder verstevigen. Dit willen we doen door het smartphone-aandeel in de ons portfolio verder te vergroten. Ook op de tabletmarkt willen we een breed aanbod van modellen gaan neerzetten. De zakelijke markt is ook een terrein waar we meer op in willen zetten. Tot nu toe concentreerden we ons vooral op de zogenaamde business to consumer (B2C) sector. In de toekomst willen we, in goede samenwerking met onze partners, ons aandeel ook vergroten op business to business (B2B) markt.'

Vandaar de Samsung Galaxy Note?

"De Galaxy Note is niet per definitie een zakentoestel. Daarvoor zou de Note prima kunnen dienen, maar ook voor consumenten voldoet hij in onze ogen prima. Het is een ideale combinatie tussen smartphone en tablet functionaliteiten. Zowel voor privé als voor zakelijk gebruik. Net als de Galaxy S II overigens. Je moet meer denken aan beveiligingssystemen en mobile device management (MDM). Dit zou betekenen dat het uitwisselen van data vergemakkelijkt wordt door bijvoorbeeld verbeteringen in synchronisatiefuncties, maar wel met een zo klein mogelijk veiligheidsrisico. Hiervoor werken we samen met verschillende solution providers waaronder Cisco en Sybase."

Conclusie

Uit bovenstaand gesprek kunnen we concluderen dat Samsung over vrijwel de gehele breedte haar aanbod heeft verruimd en verbeterd. Ook voor de komende periode lijkt dit de strategie te zijn. Interessante terreinen voor de toekomst zijn daarnaast de zakelijke en prepaid markt. Toch kunnen we op korte termijn ook al iets interessants verwachten. Komende week gaat men namelijk de Samsung Galaxy Nexus uitbrengen. Dit wordt het eerste toestel met Google Ice Cream Sandwich (ICS). Ook is het zeer aannemenlijk dat Samsung op het Mobile World Congress (begin maart 2012) met een opvolger van de Galaxy S II gaat komen. Men ligt in ieder geval op koers om van de ambitie, om in 2013 "de grootste" te zijn, werkelijkheid te maken.

Praat mee over dit artikel

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden