Vergelijk 3.160.302 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Zo meld je je aan voor de smartphoneclaim

Achtergrond Zo meld je je aan voor de smartphoneclaim
Door ,

Heb jij in het verleden een telefoonabonnement afgesloten met ‘gratis toestel’? Dan kom je wellicht in aanmerking voor een vergoeding. De Consumentenbond voert momenteel verkennende gesprekken met de vier grote telecomproviders van Nederland (KPN, T-Mobile, Tele2 en Vodafone). Weten of jij recht hebt op compensatie en hoe je daarvoor in aanmerking komt? Lees dan snel verder.

Smartphones zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld. Ieder jaar vliegen er naar schatting zo’n anderhalf miljard van over de toonbank. De smartphone-industrie is big business en dat weten fabrikanten en retailers. Producenten lanceren om de haverklap nieuwe modellen en aanbieders doen er alles aan om deze toestellen aan de man te brengen.

Nieuwe mobiele telefoons verkopen is makkelijker gezegd dan gedaan, zeker nu de concurrentie groter dan ooit is. Retailers halen alles uit de kast om smartphones te verkopen. Soms houden ze, in de ogen van controlerende instanties, er ‘discutabele methoden’ op na. Dat is precies waar het in de kwestie van de smartphoneclaim om gaat.

Voorgeschiedenis

Waar gaat het om? Telecombedrijven als KPN, T-Mobile en Vodafone verkopen sinds jaar en dag losse telefoons, abonnementen en een combinatie van beide diensten. Jarenlang prijkten zij dat je een ‘gratis toestel’ kreeg als je een abonnement bij hen afsloot. De meeste high-end telefoons kosten een rib uit je lijf. Dat was tien jaar geleden ook al het geval. Honderden euro’s besparen met een ‘gratis toestel’, wie wil dat nou niet?

Waren de toestellen wel echt gratis? Of zat er een addertje onder het gras? Je voelt hem al aankomen: het laatste was het geval. Naast de abonnementskosten betaalden klanten maandelijks een aflossingsbedrag voor het toestel, inclusief rente. Dat was echter nergens terug te vinden op de factuur: daar stond immers alleen het totaalbedrag dat de klant verschuldigd was. Als je alle kosten bij elkaar optelt, waren consumenten soms bijna het dubbele kwijt voor een smartphone.

Honor 20 Pro

Het balletje werd aan het rollen gebracht toen een telecomprovider in 2013 een Rotterdamse vrouw voor het gerecht sleepte. Zij had, vermoedelijk onder dwang, acht telefoonabonnementen afgesloten met een ‘gratis telefoon’ in het vooruitzicht. De eisende partij verlangde dat zij het verschuldigde bedrag plus de resterende abonnementskosten van de overeenkomst zou betalen. De rechtbank moest een antwoord formuleren op de vraag of de overeenkomsten al dan niet in juridische zin waren te classificeren als consumentenkrediet, dan wel als koop op afbetaling.

De kantonrechter durfde het niet aan om een uitspraak te doen in deze kwestie. Ambtsgenoten kregen dezelfde vraag voorgeschoteld en wisten zich hier geen raad mee. De rechter in kwestie besloot om de zaak voor te leggen aan de Hoge Raad.

In juni 2014 bepaalde de hoogste rechterlijke instantie in Nederland in haar arrest dat telecomaanbieders nooit een ‘gratis toestel’ hadden mogen beloven aangezien klanten aflossing en rente betaalden. De Raad was van mening dat er sprake was van koop op afbetaling. Dat betekent dat aanbieders gebonden zijn aan de wetten en regels die zijn vastgelegd in de Wet op Financieel Toezicht (WFT).

De uitspraak verschafte enige duidelijkheid, maar de praktische uitwerking was nog een raadsel. Wat als iemand succesvol een overeenkomst geheel dan wel gedeeltelijk weet te vernietigen? Hoe krijgt de ongedaanmakingsverplichting dan precies vorm? Een andere kantonrechter stelde hierover aanvullende vragen aan de Hoge Raad. De rechtbank oordeelde in februari 2016 dat klanten bij vernietiging van een abonnement de smartphone die ze van de telecomaanbieder kregen moeten inleveren. De aanbieder moet het reeds betaalde bedrag terugstorten op de rekening van de klant. Mochten klanten de telefoon willen houden, dan moeten zij de resterende waarde van toestel vergoeden.

Rechtszaak

Interventie Dijsselbloem

In het najaar van 2015 bemoeit politiek Den Haag zich met de kwestie. Jeroen Dijsselbloem, destijds minister van Financiën, ging met de telecomsector om tafel zitten. Hij hoopte dat de providers in staat waren om op vrijwillige basis een gedragscode te formuleren om herhaling in de toekomst te voorkomen. De onderhandelingen liepen uit op niets. In april 2016 schreef minister Dijsselbloem het volgende aan de Tweede Kamer:

“Ik respecteer de inspanningen die door de telecomsector en de Autoriteit Consument & Markt (ACM) zijn geleverd. Naar aanleiding van het bovenstaande ben ik evenwel tot de conclusie gekomen dat de voorstellen die door de sector zijn ingediend niet kunnen leiden tot de verlening van een vrijstelling van de regels voor kredietverlening uit de Wet Financieel Toezicht (WFT).

Het voorgaande betekent dat de WFT van toepassing blijft en de Autoriteit Financiële Markten (AFM), voor zover nodig, zal kunnen gaan aansturen op de naleving van deze regels. Ik ga er vanuit dat de AFM daarbij zowel de belangen van de consument als ook de belangen van de aanbieders in ogenschouw zal nemen. Er is reeds geruime tijd sprake van een gedoogsituatie en consumenten moeten zo snel als redelijkerwijs mogelijk de bescherming genieten die door de wet- en regelgeving wordt geboden. De telecomsector zal echter nog een redelijke termijn moeten krijgen om haar praktijk om te vormen naar de eisen die bij of krachtens de WFT zijn gesteld. De AFM zal dit proces zorgvuldig vormgeven.”

Sinds 1 januari 2017 gelden er strengere regels voor aanbieders om smartphones aan consumenten te verkopen. Benieuwd wat er is veranderd, wat de gevolgen voor deze verandering voor je zijn en welke uitzonderingen er zijn? Het onderstaande artikel vertelt je er alles over.

Nieuwe Telecomwet: wat verandert er na 1 januari?

Nieuwe Telecomwet: wat verandert er na 1 januari?

30 dec 2016 - Op 1 januari treedt de nieuwe Telecomwet in werking. Het is een aangescherpte wetgeving waarin nieuwe regels voor het afsluiten van een telefoonabonnement met toestel worden vastgelegd, met verregaande consequenties. Wat gaat er precies veranderen? GSMinfo zet de belangrijkste wijzigingen en implicaties voor je op een rij.

ConsumentenClaim en Consumentenbond

Naar schatting zijn er tussen de tien en twintig miljoen ‘gratis telefoons’ verkocht. De uitspraken van de Hoge Raad zijn helder: providers moeten gedupeerden compenseren die een ‘gratis toestel’ bij hun abonnement kregen. Daarvoor moet je bewijzen aanleveren, kosten maken en veel geduld opbrengen.

Eén-voor-één naar de rechter stappen om je gelijk af te dwingen is onbegonnen werk. Bovendien doen we op deze manier een buitensporige beroep op de rechterlijke macht. Er zijn initiatieven om het voor ons en het rechtssysteem eenvoudiger te maken. Eén daarvan is de organisatie ConsumentenClaim. Consumenten kunnen zich hier vrijblijvend aanmelden. Ze werken volgens het no cure, no pay principe: alleen als je een financiële vergoeding van de provider krijgt, ben je de organisatie 15 procent van de vergoeding verschuldigd.

ConsumentenClaim

De Consumentenbond kijkt niet werkloos toe vanaf de zijlijn. De belangenorganisatie voert momenteel verkennende gesprekken met de telecomaanbieders om te kijken hoe de compensatieregeling vorm kan krijgen. Iedereen die vóór 1 januari 2017 een abonnement met all-in-prijs heeft afgesloten bij KPN, T-Mobile, Vodafone, Tele2 en VvAA Mobiel (inclusief virtuele providers of MVNO’s als Telfort, Hi, Ben en Orange) kan zich melden bij de Bond. Dat doe je via de Consumentenbond Claimservice, die speciaal voor dit doeleinde in het leven is geroepen. Hier vind je tevens informatie over uiteenlopende onderwerpen. Als je bijvoorbeeld nergens meer een kopie hebt liggen van het contract dat je destijds hebt afgesloten, is dat geen probleem. Op de site van de belangenorganisatie vind je diverse voorbeeldbrieven om deze ontbrekende informatie op te vragen bij jouw provider.

Je hebt tot 1 september 2019 de tijd om je aan te melden voor de ClaimService van de Consumentenbond. Aanmeldingen na die tijd worden niet meer geaccepteerd. Voor meer informatie over de aanmeldprocedure, het laatste nieuws, modelbrieven en hele praktische vragen (wat als het toestel dat je destijds hebt gekregen kapot is?), kun je terecht bij de Claimservice van de Bond.

Praat mee over dit artikel

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden