Vergelijk 3.023.953 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Smartphoneverslaving? 6 tips om af te kicken

Achtergrond Smartphoneverslaving? 6 tips om af te kicken
Door ,

Heb je de grootste moeite om je smartphone opzij te leggen? Voel je voortdurend de neiging om te kijken of je nieuwe appjes hebt gekregen of iemand iets op Facebook heeft geschreven? Of begint het te jeuken als je het een tijdje zonder mobiele telefoon moet stellen? In dit artikel geven we je 6 tips die je helpen om van je smartphoneverslaving af te komen.

De introductie van de smartphone heeft voor velen de wereld op zijn kop gezet. En dat bedoelen wij in positieve zin. Het mobieltje heeft ons dagelijkse leven zo veel gemakkelijker gemaakt. Waar je ook bent, je hebt altijd en overal in real time toegang tot de meest recente informatie. Handig als je bijvoorbeeld wilt weten hoe laat je bus of trein vertrekt, of om te kijken of hij vertraging heeft. Portemonnee vergeten? Geen probleem, je pakt je mobiel en rekent contactloos af aan de kassa. En die nieuwe paar schoenen bestel je natuurlijk vanuit je luie stoel. Sommigen gaan zelfs zo ver om deze innovatie in dezelfde orde te plaatsen als de uitvinding van de boekdrukpers, stoommachine en elektriciteit .

Anno 2018 zijn smartphones veelzijdige alleskunners. Of iets netter gezegd: het zijn multimediale en multifunctionele apparaatjes op zakformaat. Onze mobiele telefoon is vandaag de dag zo belangrijk dat we het niet in onze hoofd halen om zonder van huis te gaan. Velen maken onmiddellijk rechtsomkeer zodra ze merken dat hij nog op de keukentafel of het nachtkastje ligt. Sommigen zijn zo aan hun toestel verknocht dat ze een leven zonder niet meer kunnen voorstellen. Voor hen is een smartphone het middel bij uitstek om met iedereen te communiceren, maar ook om hun sociale agenda bij te houden en bankzaken te regelen.

Angststoornis

De afgelopen jaren is er veel wetenschappelijk onderzoek verricht naar smartphoneverslaving. Er bestaat zelfs een term voor: nomofobie. Dat is een stoornis waarbij iemand angstig wordt als hij op een bepaald moment niet zijn telefoon kan pakken. Zodra zij hun smartphone vasthouden, wordt het beloningssysteem van hun hersenen getriggerd. Bepaalde hersencellen worden geactiveerd en maken dopamine aan, wat ook wel het natuurlijke gelukshormoon wordt genoemd.

Ondanks dat we veel weten over smartphoneverslaving, is het nog altijd geen officieel erkende angststoornis. Hij wordt niet als zodanig genoemd in de nieuwste editie van de Diagnostic and Statistical Manual of Mental Disorders (DSM), het standaardwerk waar professionals in de geestelijke gezondheidszorg mee werken. Hierin staan alle erkende psychische aandoeningen beschreven en criteria opgesomd hoe je deze kunt herkennen. Een mogelijke reden daarvan is dat symptomen van nomofobie worden geassocieerd aan andere stoornissen en symptomen, zoals een gameverslaving, socialbesitas (verslaafd zijn aan social media) en Fear Of Missing Out (FOMO, de angst dat je iets niet meekrijgt dat in je omgeving speelt).

Apple iPhone

Onderzoek

Zoals bij zoveel zaken is het niet erg dat je een leven zonder smartphone niet kunt voorstellen. De kunst is om de juiste balans te vinden bij je dagelijkse doen en laten. Zoiets als de reclameslogan ‘geniet, maar drink met mate’. Matiging is voor steeds meer mensen echter een probleem. De drang om voortdurend naar hun toestel te grijpen is zo groot dat het hun leven dreigt over te nemen. Ze hebben last van concentratieproblemen, moeite met slapen of worden zelfs angstig en depressief als ze hun smartphone niet bij de hand hebben. 

Zoals je ziet is nomofobie lang niet altijd zo onschuldig als je misschien zou denken. Steeds meer onderzoekers, psychiaters en therapeuten maken zich dan ook sterk om smartphoneverslaving op te nemen in de volgende editie van de DSM. Recent onderzoek wijst op de mogelijke gevaren van nomofobie. Onderzoekers aan de Universiteit van Korea hebben onlangs uitgebreid onderzoek verricht onder 19 jongeren die verslaafd waren aan hun smartphone of internet. Eén van de conclusies was dat zij vatbaarder zijn voor depressies, kampen met slapeloosheid en ze vaker impulsief gedrag vertonen dan niet-verslaafden. Dat wordt veroorzaakt door de hormoonhuishouding in de hersenen niet in balans is. Intensieve gedragstherapie is de enige oplossing in dit geval.

De Universiteit van San Diego heeft eveneens niet al te lang geleden onderzoek gedaan naar smartphoneverslaving en concludeert dat overmatig telefoongebruik grote impact kan hebben op ons sociale leven. Sinds de introductie van de iPhone in 2007, wat velen als de doorbraak voor de smartphonerevolutie beschouwen, zien we dat tieners minder vaak bij vrienden en leeftijdgenoten rondhangen. De motivatie om direct als je 16 bent rijlessen te nemen, is sinds de komst van de smartphone eveneens afgenomen. Middelbare scholieren daten minder en zijn seksueel minder actief in vergelijking met de jeugd twintig jaar geleden. Ook voelen ze zich volgens de onderzoekers vaker eenzaam en slapen ze minder.

Smartphonegebruik

Ook wij Nederlanders hebben vaak moeite om onze smartphone even weg te leggen. In een poll van het Algemeen Dagblad, die door ruim 35.000 bezoekers is ingevuld, zegt meer dan de helft van de mensen (58 procent) dat ze het moeilijk vinden om niet aan hun smartphone te denken en hem (onbewust) weer vastpakken. Ongeveer een derde zegt dat zij er geen moeite mee hebben om hun toestel weg te leggen, maar merkt dat anderen het wel lastig vinden.

Eén ding staat als een paal boven water: we grijpen steeds vaker naar onze smartphone. AppOptix, onderdeel van het Amerikaanse onderzoeksbureau Strategy Analytics, heeft onlangs in kaart gebracht hoe vaak precies. Volgens de onderzoekers ontgrendelen we gemiddeld genomen 65,8 keer per dag onze smartphone. Hoelang we vervolgens naar het scherm staren is onder meer afhankelijk van de leeftijd. Jongeren tot 25 jaar zijn gemiddeld 7,2 minuten per keer bezig als ze hun scherm ontgrendelen. Ouderen grijpen weliswaar minder vaak naar hun smartphone, maar spenderen meer tijd met het toestel: 11,4 minuten om precies te zijn. Al met al brandt het scherm van onze telefoon gemiddeld zo’n 4 uur per dag. In het onderstaande artikel vind je alle details over het onderzoek.

Zo vaak grijpen we dagelijks naar onze smartphone

Zo vaak grijpen we dagelijks naar onze smartphone

2 aug 2018 - Staar jij het liefst de hele dag naar het beeldscherm van je smartphone? Of heb je er enkel een om bereikbaar te zijn en af en toe wat op te zoeken? Grote kans dat je tot de eerste categorie mensen behoort. Uit onderzoek van Strategy Analytics is gebleken dat we niet van onze smartphone zijn weg te slaan. Android-gebruikers grijpen gemiddeld 65,8 keer per dag naar hun toestel.

6 tips tegen smartphoneverslaving

Dreigt jouw smartphoneverslaving uit de hand te lopen en wil je er iets aan doen? Wij hebben 6 tips voor je op een rij gezet om hier iets aan te doen.

#1 Breng je smartphonegebruik in kaart

Onze eerste tip: zorg dat je precies weet hoe het staat met jouw verslaving. Misschien valt het allemaal wel mee en ben je niet de smartphonejunkie die we hierboven hebben beschreven. Je smartphonegebruik in kaart brengen is heel eenvoudig. Zowel in de Google Play Store als de App Store zijn allerlei apps te vinden die precies bijhouden hoe vaak je je telefoon ontgrendelt, welke apps je gebruikt, hoe lang je op je telefoon bezig bent en wanneer je het actiefst bent.

Checky en Space – Break Phone Addiction (voorheen bekend als BreakFree) zijn beschikbaar voor zowel Android-telefoons als iPhones. Dat geldt ook voor App Usage, maar in de App Store moet je eerst 2,29 euro afrekenen voordat je hem kunt downloaden. Android-gebruikers kunnen hem gratis en voor niets binnenhalen. Andere apps die je smartphonegebruik registreren zijn Moment – Screen Time Tracker (iOS), MyAddictometer – Mobile Addiction Tracker (Android) en QualityTime – My Digital Diet (Android). Binnenkort hoef je hiervoor geen app meer te downloaden. Zowel Android P als iOS 12 monitoren je smartphonegebruik. Bij tip 5 staan we hier uitgebreider bij stil.

#2 Download geen games of andere verslavende apps

Ben je iedere dag uren zoet met spellen als Candy Crush, Alto’s Odyssey of PUBG? Dan ligt de oplossing voor de hand: verwijder ze van je smartphone. Als je ze niet op je telefoon hebt staan, kun je ze ook niet spelen. Ben je geen gamer maar bijvoorbeeld wel continu op Pinterest, Marktplaats of eBay te vinden? Al deze partijen hebben een app voor hun diensten. Als je ze niet downloadt, is de kans om in de verleiding te raken weg.

Deze tip vereist een ijzeren discipline en is daarom wellicht niet geschikt voor iedereen. Nou kunnen we natuurlijk zeggen dat een feature phone je direct van je verslaving afhelpt, maar dat is wel erg flauw. Dat is hetzelfde als iemand tegen je zegt dat je beter kunt paardrijden om het aantal auto-ongelukken terug te dringen. Niet van deze tijd en onrealistisch. Misschien dat een van de onderstaande tips beter bij je past.

Smartphone

#3 Maak afspraken over schermtijd en tijdslimieten

Iedereen is het er wel over eens: te veel en te lang naar een scherm staren is niet goed. Daarom is het goed als je met het hele gezin afspraken maakt over ieders smartphonegebruik. Een voor de hand liggende afspraak is dat je je telefoon weglegt als je naar bed gaat, of dat je maximaal een half uur per dag op Facebook mag doorbrengen. Een ander voorbeeld is dat je aan de keukentafel of tijdens het avondeten je telefoon opbergt. In plaats van te gamen, typen of internetten, heb je aandacht voor elkaar. Vraag hoe iemand zijn dag was, wat hij heeft uitgespookt op school of wat hij op het werk heeft gemaakt. Hele normale, alledaagse vragen om een gesprek op gang te brengen.

Met sommige apps is het mogelijk om een tijdslimiet in te stellen. Facebook en Instagram zijn daar twee voorbeelden van. In een blog schrijft Facebook dat ze wil dat mensen haar app intentioneel gebruiken om zo een positieve invloed te hebben op ons leven. Maar dat mag uiteraard niet ten koste gaan van het hier en nu. Daarom wordt binnenkort de feature Time Limit geïntroduceerd. Hiermee zie je precies hoe vaak je de app hebt gebruikt en hoeveel tijd je daar hebt doorgebracht. Het is tevens mogelijk om pushnotificaties tijdelijk uit te schakelen. Ook verstuurt Facebook je, als je dat tenminste wil, een berichtje die je eraan herinnert dat je tegen de door jou ingestelde tijdslimiet zit.

#4 Schakel notificatiegeluiden uit of berg je telefoon op

Hier op de redactie maken we ons er ook schuldig aan. Voortdurend klinken er piepjes of hoor je smartphones trillen. Dat betekent dat iemand weer een pushbericht heeft gekregen. Het lijkt soms wel een eindeloze stroom aan informatie die bij ons binnenkomt. Soms worden we er zelf hoteldebotel van. En onze reactie is steevast dat we even onze telefoon pakken om te kijken wat er loos is.

De oplossing is wederom doodeenvoudig: schakel alle notificatiegeluiden uit. Het leidt enorm af van je werk of je studie en gaat dus ten koste van je productiviteit. Plus, je geeft gehoor aan je verslaving en grijpt naar je telefoon. Als je niks hoort of ziet, is er ook geen afleiding. Zo simpel is het.

Pushnotificaties uitschakelen is een peulenschilletje. Op Android-telefoons ga je hiervoor naar de prioriteitsmodus. Deze optie vind je bij de Quick Settings (van boven naar beneden vegen vanaf het startscherm). Als je ‘Totale stilte’ selecteert worden alle zoem- en piepgeluiden uitgeschakeld en gaat je smartphone ook niet trillen als je gebeld wordt. Je kunt ook aangeven dat je bijvoorbeeld een uur lang niet gestoord wilt worden, of pas weer notificaties wil ontvangen als je de niet-storen modus uitschakelt. Je kunt ook regels voor instellen zodat je op bepaalde dagen of tijdstippen ongestoord kunt werken (of slapen). De optie ‘Alleen prioriteit’ houdt in dat je alleen telefoongesprekken hoort van contactpersonen die je als favoriet hebt ingesteld. Je kunt natuurlijk ook voor specifieke apps notificatiemeldingen uitschakelen. Daarvoor ga je naar Instellingen > Apps > Meldingen uitschakelen. Om notificaties op je iPhone uit te schakelen ga je naar Instellingen > Berichtgeving > Berichten en zet je de schuifknop van ‘Sta berichtgeving toe’ om.

Mocht je dit allemaal te ingewikkeld vinden, dan is er natuurlijk ook eenvoudige low-tech oplossing: leg je telefoon in een andere ruimte dan je werkkamer. Studeer je op je slaapkamer? Zorg dan dat je smartphone hier zo ver mogelijk vandaag is als je huiswerk gaat maken of studeert voor een tentamen. Nogmaals: wat je niet hoort of ziet, stoort je niet.

iOS 12 Schermtijd

#5 Installeer Android P of iOS 12

Android P en iOS 12 worden op dit moment nog getest, maar worden op korte termijn uitgerold. Beide besturingssystemen krijgen een optie die mensen confronteert met hun eigen smartphonegebruik. Android P krijgt een dashboard dat precies bijhoudt welke apps je gebruikt, hoe vaak je ze raadpleegt, hoeveel tijd je daar doorbrengt en hoe vaak je nieuwe berichten binnenkrijgt. Als je meent dat het gebruik van deze apps de spuigaten uitloopt, stel je een limiet in om hem minder vaak te gebruiken. Daarnaast introduceert Google een zogeheten ‘shush’ modus en ‘wind down’ modus. De eerste optie schakelt automatisch alle meldingen uit als je het beeldscherm op tafel legt. De andere modus verandert je kleurenscherm in een zwart-witscherm. De gedachte hier achter is dat je geen zin hebt om nog langer op internet te surfen of video’s te streamen als alles zwart/wit is.

iOS 12 beschikt over een functie die Screen Time of Schermtijd heet. Net als bij Android P houdt deze precies bij hoe vaak, wanneer en hoe lang je specifieke apps gebruikt. Apple maakt daarbij onderscheid tussen sociale apps, productiviteitsapps en apps voor entertainment. Naast een overzicht van je smartphonegebruik is het tevens een hulpmiddel voor ouderlijk toezicht. Als je een Family Apple ID of Delen met gezin account hebt, zie je hoe lang je zoon of dochter spendeert aan een game, of hoeveel tijd hij/zij doorbrengt op Facebook of andere app. Als het te gortig wordt, leg je gebruik aan banden door een limiet in te stellen. Vlak voordat hun schermtijd afloopt, verschijnt er een waarschuwingsvenster in beeld. Je kroost kan om meer schermtijd vragen, maar daarvoor moet je wel eerst toestemming geven. Verder kun je controleren of je zoon of dochter na zijn of haar bedtijd nog online actief is. Als dat het geval is, kun je apps en sites na dat tijdstip voor hen blokkeren. Alle ins and outs over Apple’s aanstaande besturingssysteem vind je in het onderstaande artikel.

Alle nieuwe features van iOS 12 op een rij

Alle nieuwe features van iOS 12 op een rij

27 jun 2018 - Apple rolt vanaf vandaag wereldwijd iOS 12 uit. De nieuwste versie van Apple's besturingssysteem heeft tal van nieuwe features. In dit artikel hebben we ze allemaal voor je op een rij gezet.

#6 Zoek een nieuwe hobby

Om meer tijd met elkaar of je vrienden door te brengen en minder met je telefoon, is het goed als je op zoek gaat naar iets wat jullie beide leuk vinden. Misschien hebben jullie wel een passie voor bergbeklimmen, skiën, boogschieten, biljarten of andere sport. Of zoeken jullie liever de rust op door in de wildernis te kamperen, mediteren of yoga-oefeningen te doen. Het maakt niet uit wat je doet, als je het maar samen doet. Je kunt natuurlijk ook iets voor jezelf kiezen om te doen, zoals fitnessen, hardlopen of een stenenverzameling aanleggen. Het zijn misschien bizarre voorbeelden. Ons punt is dat als jij iets vindt waar je veel plezier aan beleeft, je minder aandacht besteedt aan je smartphone.  

Tot slot

Dat zijn onze tips die je op weg kunnen helpen om minder vaak naar je smartphone te grijpen. Welke van de bovenstaande tips ga jij toepassen? Of heb je misschien nog andere tips voor onze lezers? Deel ze dan met ons door een reactie onder dit bericht achter te laten.

Denk je echt verslaafd te zijn aan je mobiele telefoon en de bovenstaande tips niet helpen? Schaam je vooral niet om professionele hulp te zoeken. Wellicht dat zij je met tips en begeleiding kunnen helpen om van je verslaving af te komen. Twijfel je aan hun expertise: baat het niet, dan schaadt het niet. En: niet geschoten is altijd mis.

Praat mee over dit artikel

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden