Vergelijk 2.774.035 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

De geschiedenis van gaming smartphones

Achtergrond De geschiedenis van gaming smartphones
Door ,

Gaming smartphones, we zien ze steeds vaker verschijnen. Het zijn nicheproducten waarmee smartphonefabrikanten twee werelden proberen te verenigen in één product. Maar hoe succesvol zijn ze eigenlijk? Hoe onderscheiden ze zich van ‘normale’ vlaggenschepen? En wat zijn de perspectieven voor deze toestellen? In dit artikel staan we uitgebreid stil bij het verleden, het heden en de toekomst van gaming smartphones.

Wie herinnert zich 1 november 2017 nog? Die dag onthulde Razer vanuit het Science Museum in Londen een smartphone ‘voor en door gamers’: de Razer Phone. Hij wordt door velen gezien als de eerste gaming smartphone, een mobiele telefoon die aangepast is aan de hoge eisen die gamers stellen aan hun toestel.

Niets is echter minder waar. Bijna 15 jaar eerder lanceerde Nokia een apparaat waar je niet alleen mee kon bellen, maar ook op kon gamen. Dat was de Nokia N-Gage. Ook daarna hebben we nog verschillende interessante telefoons voor gamers gezien. De meest recente is de Nubia Red Magic. En we kunnen je nu al vertellen dat we nog meer interessante gaming smartphones te zien krijgen.

In de afgelopen anderhalve decennia is er veel gebeurd en veranderd in de smartphone- en gaming industrie. Er zijn grote sprongen voorwaarts gemaakt waardoor de game-ervaring van toen niet te vergelijken is met nu. In dit artikel staan we uitgebreid stil bij een stukje unieke, maar veelal vergeten historie. We beginnen onze reis bij de Nokia N-Gage. Daarna is het de beurt aan de Sony Ericsson Xperia PLAY. Vervolgens belanden we bij moderne gaming telefoons. Tot slot bekijken we hoe gaming smartphones zich van reguliere telefoons onderscheiden en wat de potentie is van deze nicheproducten.

Nokia N-Gage, de eerste gaming telefoon

“Als de klok middernacht slaat zullen gamers wereldwijd de grootste innovatie in de geschiedenis van gaming ervaren sinds de introductie van de joystick: mobiliteit. ‘Vanavond zullen er heel wat vermoeide duimen zijn’, aldus Ikka Raiskinen, senior vicepresident Entertainment en Media bij Nokia. ‘Na maanden van wachten kunnen gamers een winkel binnenwandelen en altijd en overal tegen iedereen opnemen. De Nokia N-Gage brengt een verbazingwekkende nieuwe mobiele game-ervaring naar alle mensen over de hele wereld.’”

Met deze historische woorden kondigde Nokia de Nokia N-Gage aan, de allereerste telefoon ter wereld die mobiele communicatie en gaming met elkaar vermengt. Het Finse technologiebedrijf wilde hiermee een nieuwe markt aanboren. Zo lezen we in het persbericht van toen dat de Nokia N-Gage is ontwikkeld met ‘hardcore gamers’ in het achterhoofd die games in 3D graphics willen spelen. Op 7 oktober 2003 ging de verkoop van de Nokia N-Gage van start in meer dan 60 landen wereldwijd. Naast het apparaat zelf lanceerde Nokia ook een aantal toptitels om gamers te laten warmlopen, zoals NCAA Football 2004, Red Faction en een variant van Tom Clancy’s Splinter Cell die speciaal voor de N-Gage was ontwikkeld. Op het hoogtepunt waren er 58 games te koop.

Nokia N-Gage

De Nokia N-Gage werd gelanceerd in een tijd waarin gamers zowel met een mobiele telefoon en een handheld game console rondliepen, zoals de Game Boy Advance. Nokia zag haar kans schoon door beide producten te combineren in één compact, multifunctioneel apparaat. Het is geen gekke gedachte van de Finnen. Het resultaat was de N-Gage. Het is een toepasselijke naam: het betekent namelijk ‘de strijd aangaan met’. En dat was precies wat Nokia voor ogen had. Via Bluetooth of internet (via de Nokia N-Gage Arena) konden gamers hun toestellen met elkaar verbinden en het tegen elkaar opnemen.

Fiasco

Het klinkt als een schot in de roos, maar in werkelijkheid was de Nokia N-Gage een commerciële flop. Nokia claimde dat er in de eerste twee weken na lancering meer dan 400.000 exemplaren van de N-Gage waren verkocht. De Finnen erkenden later dat dit niet het aantal verkochte telefoons was, maar het aantal verscheepte exemplaren dat bij de retailers terecht was gekomen. In werkelijkheid waren er slechts een paar duizend toestellen over de toonbank gegaan. Het duurde bijna een jaar voordat de mijlpaal van één miljoen werd behaald.

Ondanks de tegenvallende verkoopcijfers -Nokia wilde er in een jaar tijd zes miljoen van verkopen- weerhield dat Nokia er niet van om een half jaar na de introductie een opvolger te lanceren: de Nokia N-Gage QD. Deze was op een aantal punten aangepast. Zo was het oorstuk niet langer in het frame verwerkt, maar aan de voorzijde. Dat betekende dat je het toestel niet langer zijwaarts hoefde te houden om te bellen, wat er ontzettend vreemd en idioot uitzag. Ook had Nokia de ingebouwde mp3-speler en FM radio eruit gehaald. Mp3-bestanden afspelen was nog wel mogelijk, maar alleen als deze van een spel afkomstig waren. Het was ook een stuk eenvoudiger om games te verwisselen. Aanvankelijk moest je eerst de achterkant losmaken, de batterij eruit halen en kon je daarna het spel in het toestel schuiven. De QD had een slot waar je de games in deed. En de vormgeving was op de schop gegaan, waardoor hij niet langer op een taco leek. De originele Nokia N-Gage werd dan ook niet voor niets de ‘taco phone’ genoemd.

Eind 2005 trok Nokia definitief de stekker uit de N-Gage. Tussen 2003 en 2005 werden er twee miljoen exemplaren verkocht. De eindscore kwam in 2007 uit op drie miljoen verkochte toestellen.

Daarom ging het mis

Het idee achter de Nokia N-Gage was goed, waarom ging het dan zo gruwelijk mis? Daar zijn verschillende oorzaken voor aan te wijzen. Om te beginnen was hij behoorlijk prijzig. Aanvankelijk ging hij voor 300 dollar over de toonbank. De Game Boy Advance was goedkoper, en gamevriendelijker. Bovendien lag de kwaliteit van de graphics en gameplay een stuk hoger. Het is dan ook niet zo vreemd dat deze handheld console een stuk populairder was dan de Nokia N-Gage. Retailers verlaagden na enkele weken al de verkoopprijs van de N-Gage met een derde naar 200 dollar. Toen eind 2004 de Nintendo DS ten tonele verscheen, liep de verkoop van de N-Gage nog verder terug.

Nokia N-Gage

Het slechte design speelde ook een rol bij de slechte prestaties van de N-Gage. Zowel als game console als mobiele telefoon voldeed hij niet aan de eisen van gamers en telefoongebruikers. Om te gamen had hij te veel knoppen, om te bellen was de bediening lastig en ongemakkelijk. Hoe bedenk je het bijvoorbeeld om het oorstuk in de zijkant van de behuizing te verwerken? Opmerkelijk genoeg verscheen Civilization, volgens velen een van de betere games van het platform, pas toen het einde oefening was voor de N-Gage.

Sony waagt een poging

Zowel de Nokia N-Gage als de N-Gage QD gingen uiteindelijk roemloos ten onder, maar verdienen zeker een plekje in de geschiedenis van gaming telefoons. Een ander toestel dat in dit lijstje thuishoort is zonder twijfel de Sony Ericsson Xperia PLAY. Het was de allereerste Android-telefoon met een gamepad die we van game consoles kennen. Het toestel werd in 2011 op het Mobile World Congress (MWC) gepresenteerd. De verkoop ging een maand later van start.

Jaren voordat de Xperia PLAY daadwerkelijk werd gepresenteerd, gingen er verhalen de ronde dat Sony aan een gaming telefoon werkte. De eerste geruchten hierover doken op in 2006. De gaming site Kotaku ontdekte dat Sony een patent had ingediend voor een dergelijke smartphone. Het verhaal stierf een stille dood: de daarop volgende maanden stonden volledig in het teken van de lancering van de PlayStation 3.

In de daarop volgende jaren doken er regelmatig berichten op over een ‘gaming phone’. Zo schreef Sony Magazine begin 2008 dat een “PSP-style phone” werd ontwikkeld. Toen vooraanstaande publicaties als The Financial Times, Nikkei en The Wall Street Journal over plannen van een gaming telefoon van Sony schreven, was de geest uit de fles. In 2010, een jaar voor de lancering van de Xperia PLAY, publiceerde Engadget afbeeldingen van deze “PlayStation phone”, die intern ook wel bekend stond als ‘Zeus’. Hoewel de legitimiteit destijds in twijfel werd getrokken, bleek de Amerikaanse techsite het bij het rechte eind te hebben.

De Xperia PLAY was Sony’s eerste mobiele product die PlayStation Certified was. Alleen Android-apparaten die games van PlayStation Mobile goed konden draaien, kregen deze stempel. Net als bij de Nokia N-Gage verschenen er bij de lancering een groot aantal titels die op de Xperia PLAY gespeeld konden worden, waaronder Dungeon Defenders, LittleBigPlanet, Guitar Hero, Dead Space en Assassin’s Creed. Al met al waren er bij lancering zo’n 50 titels.

Sony Ericsson Xperia PLAY

Nokia N-Gage versus Sony Ericsson Xperia PLAY

Sony heeft goed gekeken naar Nokia en geleerd van de fouten van de Finnen. Dat zie je onmiddellijk in het design van de Sony Ericsson Xperia PLAY. Waar Nokia worstelde om de veelvoud aan knoppen van twee apparaten in één product te integreren, had Sony hier een goede oplossing voor bedacht. In plaats van alle gaming knoppen aan de voorzijde te plaatsen, kwamen deze tevoorschijn zodra je het scherm opzij schoof.

Nou is deze vergelijking niet helemaal eerlijk: de eerste mobiele telefoons met touchscreen verschenen pas in 2007. Dat waren de LG Prada en iPhone 2G. De touchscreen-technologie was in 2003 nog niet zover om in een mobiele telefoon verwerkt te worden. Wellicht dat Nokia dat anders onmiddellijk had gedaan. Het Finse techbedrijf kon dus niet anders dan alle fysieke knoppen die je op een telefoon en een controller aantreft voor op het toestel plaatsen.

Ook de vormgeving van de Xperia PLAY is een stuk verfijnder in vergelijking met de N-Gage. De Xperia PLAY heeft niet alleen overduidelijk het design van een telefoon, maar werkt ook zo qua bediening. Het hanteren en bedienen van de N-Gage was door de wirwar aan knoppen en de plaatsing van het scherm en het oorstuk niet echt gebruiksvriendelijk. Het was een ergonomische nachtmerrie. En dat terwijl Sony’s toestel 20 fysieke knoppen telt onder het beeldscherm.

Teloorgang

Hoewel onduidelijk is hoeveel exemplaren Sony van de Xperia PLAY heeft verkocht, wordt hij net als de Nokia N-Gage beschouwd als een mislukking. Ondanks het aansprekende design wist Sony gamers niet te overtuigen om voor de Xperia PLAY te kiezen. Dat heeft diverse oorzaken. Om te beginnen had Sony een grote concurrent die vocht om de gunst van de consument op de markt voor handheld game consoles: Nintendo. Nog voordat Sony de kans kreeg om de Xperia PLAY te presenteren, kwam Nintendo met de Nintendo 3DS op de proppen. Daarnaast concurreerde Sony ook rechtstreeks met zichzelf met mobiele consoles als de PlayStation Portable (PSP) en PlayStation Vita (PS Vita), waarvan de laatste in hetzelfde jaar verscheen als de Xperia PLAY.

Een andere veelgehoorde klacht is dat de hardware van de Xperia PLAY niet krachtig genoeg was om de 32-bits games goed te draaien. Zo had de single-core Qualcomm Snapdragon S2 een schamele kloksnelheid van 1 GHz. En dat in een periode dat dual-core en quad-core de nieuwe standaard waren. De chipset werd bovendien aangevuld met slechts 512 MB werkgeheugen. En de standaard opslagcapaciteit die je van Sony kreeg was niet om over naar huis te schrijven: slechts 400 MB. Een paar spellen downloaden en het geheugen was vol. Met een microSD-kaart was het mogelijk om het geheugen uit te breiden naar 32 GB, maar daarvoor moesten gamers opnieuw in de buidel tasten. Zowel de Nintendo 3DS als de PS Vita hadden ieder 1 GB aan intern geheugen om nieuwe games te installeren, oftewel twee-en-een-half keer zo veel geheugen. Bij de 3DS kreeg je er zelfs een geheugenkaart bij cadeau, gratis en voor niets.

Sony Ericsson Xperia PLAY

Een andere factor die een rol speelde bij de mislukking van de Xperia Play, is het gegeven dat steeds minder ontwikkelaars games naar het platform brachten. In het eerste jaar verschenen er regelmatig nieuwe titels van onder meer Sega, Gameloft en EA. Daarna werd het stil en werden er nauwelijks nog nieuwe games uitgebracht voor het toestel. En zolang er geen nieuwe aanwas is, koop je natuurlijk geen gaming telefoon. En dat versterkt op zijn beurt weer het voornemen van ontwikkelaars om geen nieuwe games voor het platform te lanceren. Het is een vicieuze cirkel die niet te doorbreken was.

Als smartphone tot slot was de Xperia PLAY ook niet echt aantrekkelijk. Bij lancering draaide hij op Android 2.3 Gingerbread. Voor die tijd was het de nieuwste Android-versie die je kon krijgen, maar daar bleef het ook bij. Hoewel Sony in september 2011 beloofde dat het alle toestellen van dat jaar een update naar Android 4.0 Ice Cream Sandwich kregen, kwam het deze afspraak niet na. Ontwikkelaars maakten zich zorgen over de stabiliteit van het besturingssysteem op de Xperia PLAY. Daarom heeft het toestel nooit deze update ontvangen. Een half jaar na de lancering ontving de Xperia PLAY al geen software-updates meer. Tegenwoordig komen fabrikanten daar niet meer mee weg.

Razer Phone, de nieuwe standaard

We maken een grote sprong naar november 2017. Zoals we in de inleiding al schreven is dat het moment dat Razer haar eerste smartphone ‘voor en door gamers’ uit de doeken doet. De Razer Phone is een nieuw hoofdstuk in de geschiedenis van gaming smartphones. Net als Sony destijds deed gooide Razer het concept van een mobiele telefoon voor gamers over een andere boeg. Zo ging het design radicaal op de schop. Waar de Nokia N-Gage en Sony Ericsson Xperia PLAY dedicated keys hadden voor gamers, oogt de Razer Phone als een doodnormale telefoon, zonder een overvloed aan fysieke knoppen. Alles doe je met het scherm. Vanzelfsprekend is de hardware onder de motorkap een stuk krachtiger, wat hem uitermate geschikt maakt om mee te gamen. Waar de N-Gage en Xperia PLAY kampten met ondermaatse prestaties, is de Razer Phone een geoliede gaming machine (en telefoon).

Vier eigenschappen maken de Razer Phone uitermate geschikt maken als gaming telefoon. Om te beginnen heeft hij een uniek beeldscherm met een zeer hoge verversingsratio. De doorsnee telefoon ververst het beeld met een snelheid van 60 hertz. Bij deze Razer Phone is dat 120 hertz. In combinatie met Razer’s UltraMotion technologie zorgt dat ervoor dat beelden ongekend vloeiend worden weergegeven en het scherm direct reageert zodra je hem aanraakt met je vinger (zero lag).  Daarmee maakt Razer een einde aan zaken als stuttering, tearing, ghosting en lag. Voorwaarde is wel dat het spel deze verversingssnelheid ondersteunt. Bij games als Tekken, Vain Glory, Arena of Valor, Lara Croft GO en Titanfall Assault is dat het geval.

Razer Phone

In de tweede plaats heeft Razer haar best gedaan om een topgeluidje af te leveren. De Razer Phone heeft voorop twee front-facing stereo speakers met Dolby Atmos. Daardoor gaat er geen geluid verloren en klinkt alles haarscherp. De versterkers van de speakers zijn gecertificeerd door THX. Star Wars fans kennen dit bedrijf wellicht als de geluidsstudio die verantwoordelijk is voor de sound effects van hun favoriete films en series. Dat betekent dus een ongekende geluidservaring. De Razer Phone heeft weliswaar geen koptelefoonaansluiting. In plaats daarvan is er een USB-C-naar-mini-jack adapter met ingebouwde 24-bit DAC. Je hoeft dus geen nieuwe oordopjes te kopen en dankzij de ingebouwde digitaal-naar-analoog converter klinken sound tracks en geluidseffecten nog realistischer.

Natuurlijk mogen we de technische specificaties van de Razer Phone niet vergeten. Hij wordt aangedreven door de Qualcomm Snapdragon 835 en wordt bijgestaan door maar liefst 8 GB werkgeheugen. Standaard krijg je 64 GB geheugen en kun je met microSD-kaart uitbreiden tot wel 256 GB. Dankzij de 4000 mAh batterij heb je vele uren gameplezier. Dankzij Quick Charge 4+ is deze razendsnel weer opgeladen. Al met al heeft Razer’s gaming telefoon alles in huis om iedere mobiele game soepel te draaien.

Het vierde en laatste aspect waarin de Razer Phone uitblinkt als gaming telefoon is de wijze waarop de koeling van het toestel plaatsvindt. De meeste moderne smartphones gebruiken een zogeheten thermal diffusion sheet. Dat is een soort van hitteschild over de interne circuits dat bestaat uit duizenden lagen warmtegeleidende kristalmembranen van carbon. Deze zetten warmte om in bewegingsenergie, een energiesoort die zijn warmte snel verliest. De Razer Phone gebruikt het metalen frame van de behuizing als een heatsink om zijn warmte kwijt te raken. Volgens Razer kunnen gamers hierdoor langer genieten van hun favoriete games zonder dar de prestaties van de ingebouwde Snapdragon 835 afnemen als gevolg van de hitte (thermal throttling).

Xiaomi Black Shark

Xiaomi Black Shark

Of de Razer Phone een opvolger krijgt is nog maar de vraag, maar die kans is wel groot. Razer heeft immers miljoenen dollars geïnvesteerd in de overname van Nextbit, het bedrijf achter de Nextbit Robin, en de ontwikkeling van bijbehorende software voor het besturingssysteem en de camera. De eerste geruchten suggereren dat de Razer Phone 2 in september al wordt gepresenteerd.

Wat als een paal boven water staat, is dat Razer andere fabrikanten heeft geïnspireerd om ook gaming smartphones op de markt te brengen. De Xiaomi Black Shark is daar een goed voorbeeld van. Hij heeft veel gemeen met de Razer Phone, zoals het grote scherm, dubbele stereo speakers, forse batterij en krachtige componenten. Uiteraard zijn er ook een aantal verschillen. Te beginnen bij de vormgeving. De Razer Phone heeft een strak en hoekig design, dat door sommigen ook wel als een ‘baksteen’ (brick) wordt omgeschreven. De Black Shark is veel ronder afgewerkt in de hoeken en heeft achterop een X-vormig paneel die voor een betere grip moet zorgen en het belsignaal niet verstoort als je aan het gamen bent.

Het beeldscherm van de Black Shark is niet zo indrukwekkend als dat van de Razer Phone. De verversingsratio is geen 120 hertz en de resolutie en pixeldichtheid liggen beduidend lager. De Black Shark heeft daarentegen wel een 5,99 inch groot scherm met 18:9 verhouding. Ook is het een van de eerste telefoons met liquid cooling. Volgens Xiaomi valt de temperatuur hierdoor 8 graden Celsius lager uit dan conventionele koelmethodes.

Een ander groot verschil is dat je van Xiaomi een gamepad bij het toestel krijgt. Deze schuif je over de bovenzijde van het toestel en via Bluetooth verbind je hem draadloos met de telefoon. Nu beschik je over een kleine controller om te gamen in landschapsmodus. Deze heeft zijn eigen 340 mAh batterij waarmee je naar eigen zeggen urenlang naar hartenlust kunt gamen. Tot slot is de Black Shark uitgerust met een speciale knop aan de zijkant om de gamemodus in te schakelen. Alle beschikbare resources worden dan aangewend om de game-ervaring te optimaliseren. De Razer Phone heeft een vergelijkbare functie, maar daarvoor moet je naar het instellingenmenu navigeren.

Xiaomi Black Shark

Nubia Red Magic en Asus

Ook Nubia heeft haar eigen gaming smartphone gelanceerd: de Nubia Red Magic. Het toestel van het dochterbedrijf van de Chinese multinational ZTE lijkt qua vormgeving meer op een traditionele smartphone, maar heeft een aantal unieke designelementen. Allereerst heeft hij achterop een LED-strip die oplicht als je gamet. De camera heeft een hexagonaal design die afgewerkt is met vuurrode accenten. Hetzelfde design zien we bij de vingerafdruksensor. Net als de Xiaomi Black Shark heeft hij aan de zijkant een dedicated key om de optimale game-instellingen in te schakelen. Je kent vast wel de uitdrukking ‘even wat stoom afblazen’. Dat is precies wat de Nubia Red Magic doet om zijn overtallige warmte kwijt te raken. Daarvoor heeft moederbedrijf ZTE aan de achterkant vier air vents verwerkt.

Naast Razer, Xiaomi en ZTE ontwikkelt Asus momenteel ook haar eigen gaming smartphone. Bij de opening van het honderdste filiaal op de Filipijnen vertelde CEO en bestuursvoorzitter Jerry Shin tegenover de aanwezige pers dat we later dit jaar een telefoon voor gamers kunnen verwachten. Zo vreemd is het niet dat een bedrijf als Asus plannen heeft voor een dergelijke smartphone. Het bedrijf is een gevestigde naam in de gaming community dankzij de Republic Of Gamers (ROG) serie. Deze bestaat uit gaming laptops en accessoires als computermuizen, keyboards met mechanische toetsaanslag en headsets.

Nubia Red Magic

Prognose

Zoals je ziet zijn er het afgelopen jaar flink wat gaming smartphones op de markt gebracht. Kennelijk zien smartphonefabrikanten er brood in. Is dat optimisme terecht? Is er een gouden toekomst voor ze weggelegd? Dat is nu nog onmogelijk om te zeggen, maar er zijn wel een aantal zaken die het succes -of de ondergang- bepalen.

Allereerst zijn gaming smartphones een nicheproduct. Fabrikanten hoeven er niet van uit te gaan dat miljoenen consumenten in de rij zullen staan om deze telefoons te kopen. De doorsnee consument op de smartphonemarkt zoekt een toestel zonder de toeters en bellen of unieke features die gaming smartphones bieden. Doordat de focus zo sterk ligt op gamen, dreigen andere aspecten op de tweede plaats te komen. Een goed voorbeeld daarvan is de camera van de Razer Phone, die volgens recensenten en gebruikers nogal te wensen overlaat. Ook de vingerafdrukscanner werkte bij dit toestel niet naar behoren en moest het probleem met een patch verholpen worden.

Een vraag die we moeten stellen als we het over telefoons voor gamers hebben, is hoe zij zich onderscheiden van reguliere vlaggenschepen. Beide producten hebben veel met elkaar gemeen. Op sommige vlakken hebben topmodellen als de Samsung Galaxy S9, iPhone X of Huawei P20 Pro zelfs een streepje voor. Doordat je de chipset niet handmatig kunt overklokken, hebben ze ook geen last van throttling. High-end telefoons presteren altijd goed, niet alleen bij het gamen. Onder de motorkap vinden we zowel bij gaming smartphones als vlaggenschepen veelal dezelfde of gelijkwaardige hardware. Dat is dus geen argument om voor een gaming smartphone te kiezen. Dat geldt ook voor het beeldscherm. Een hogere verversingsratio dan 60 hertz -sinds jaar en dag de standaardsnelheid voor mobiele telefoons- biedt op een klein smartphonescherm nauwelijks een meerwaarde. Gaming smartphones hebben vaak een hogere accucapaciteit, maar dat betekent niet automatisch in dat ze ook een betere batterijduur hebben. Als alle resources op maximaal draaien - CPU, GPU en het beeldscherm-  verbruiken ze meer energie, en dus moet je eerder naar je oplader grijpen. En de kwaliteit van de camera’s is op vlaggenschepen een stuk beter dan bij gaming telefoons.

Een ander aspect om rekening mee te houden zijn de games die we Google Play Store en App Store aantreffen. Voor sommige spellen moet je vooraf een (klein) bedrag op tafel leggen, maar het gros werkt volgens het freemium model. De meeste van deze spellen zijn ontwikkeld zodat ze zowel op low-end budgettelefoons als dure vlaggenschepen werken. Je hoeft geen speciale gaming smartphone te kopen om een betere game-ervaring te krijgen. En het is ook maar de vraag in hoeverre die-hard gamers dergelijke spellen willen spelen. Hoogstwaarschijnlijk spelen ze liever Super Mario Odyssey, GTA V of de nieuwe God of War dan Candy Crush of Super Mario Run. Zelfs voor spellen als Fortnite en PUBG is een gaming smartphone niet per definitie de beste optie. Gamers zijn dan beter af met een goede gaming PC of game console als de Xbox One, PS4 of Nintendo Switch.  

Nubia Red Magic

Tot slot

Gaming smartphones hebben een relatief korte, maar turbulente geschiedenis achter zich. Nokia was de pionier die de wereld van mobiele communicatie en gaming probeerde te verenigen. Hoewel de Nokia N-Gage beschouwd kan worden als een mislukking, is hij wel ontzettend belangrijk geweest voor de ontwikkeling van de hedendaagse gaming smartphones. Daarop besloot Sony om een poging te wagen met de Sony Ericsson Xperia PLAY. Ondanks het sterk verbeterde design sloeg ook deze niet aan bij het grote publiek. Dat was te wijten aan het gebrek aan rekenkracht, opslagcapaciteit en nieuwe games.

Door de technologische vooruitgang van de afgelopen ruwweg 10 jaar en doorbraak van mobiele games, zien we nu een nieuwe generatie gaming smartphones opkomen. De Razer Phone, Xiaomi Black Shark en Nubia Red Magic zijn daar het levende bewijs van. Ook Asus zegt later dit jaar een smartphone voor gamers uit te brengen. In hoeverre deze toestellen zullen aanslaan kunnen we moeilijk zeggen en is afhankelijk van diverse factoren.

Wat denken jullie: zullen fabrikanten er in slagen om met hun gaming smartphones een plekje te veroveren in het huidige landschap? Of is het vechten tegen de bierkaai en leggen ze het af tegenover de toptoestellen? Discussieer mee door onder dit artikel een reactie achter te laten.

Praat mee over dit artikel

Gerelateerd toestel

De 5 populairste smartphones

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden