Vergelijk 1.351.395 mobiele telefoon aanbiedingen en vind de beste deal

Toestellease levert KPN miljoenen op

Door , - 1 reactie
Toestellease levert KPN miljoenen op

De nieuwe constructie waarbij telefoonmaatschappijen toestellen leasen in plaats van subsidiëren levert ze bakken met geld op. De consument merkt ondertussen weinig verschil. Behalve in zijn portemonnee.

KPN introduceerde de toestellease-constructie bij dochteronderneming Hi bijna een jaar geleden, op 12 maart. Dat bleek een groot succes, want op 30 juli werd de constructie ook bij moederbedrijf KPN ingevoerd. Het Financieel Dagblad meldt nu dat de nieuwe strategie KPN in totaal zo'n 100 miljoen euro heeft opgeleverd. Zijn de consumenten eigenlijk de dupe van deze nieuwe strategie? Je zou zeggen van wel, de winst moet immers ergens vandaan komen en de voorwaarden zijn er voor consumenten erg op achteruit gegaan.

Lease in plaats van koop

Het lijkt misschien een arbitraal juridisch verschil. Als je een toestel neemt bij Hi, KPN of Telfort, betaal je vanaf nu geen bedrag meer van tevoren. Zeker de eerste maanden is dat zeer voordelig, je bent immers een hoop minder geld kwijt en je hebt wel de nieuwste telefoon. Het probleem schuilt pas in de laatste helft van de abonnementstermijn. Het bedrag dat je per maand voor je toestel betaalt is hoger dan voorheen met toestelsubsidie. Daarnaast kon je vroeger je oude telefoon gewoon aan het einde van je contract doorverkopen. Als je een of twee jaar daarvoor een relatief goed model had genomen, was zo'n telefoon vaak nog best wat geld waard. Met toestellease moet je de telefoon weer inleveren, en betaal je dus in wezen alleen voor het gebruik van de telefoon en niet voor het volledige eigendom. 

Dat heeft nog een ander vervelend nadeel. Als je in de tussentijd je abonnement opzegt moet je altijd je telefoon inleveren. Die is namelijk gewoon eigendom van de provider. Het is overigens wel mogelijk om voor een kleine meerprijs het toestel alsnog van de provider te kopen. Hoe duur dat gaat zijn is tot op heden onduidelijk. Als je door je eigen schuld schade toebrengt aan het toestel, zit je met de gebakken peren. Je kan het toestel niet na twee jaar beschadigd inleveren. Je bent dus verplicht je telefoon te allen tijde te laten repareren, soms voor astronomische bedragen Je kan wel extra verzekeringen hiervoor afsluiten, maar die kosten uiteraard ook het nodige.

KPN logoGeld in het laatje voor KPN

Zo gezegd levert de nieuwe lease-constructie KPN vooral veel geld op. KPN is het eerste Nederlandse telecombedrijf dat zich van deze juridische constructie bedient. Nu andere bedrijven zien hoe succesvol het uitpakt, is het geen irreële gedachte dat zij dit ook zullen gaan overwegen. Consumenten zijn ondertussen niet onverdeeld negatief over lease. De eerste afgesloten abonnementen moeten echter nog aflopen, en het is nog niet duidelijk of er veel geld moet worden neergeteld voor de telefoons als je die aan het eind van je termijn alsnog wil kopen. Daarnaast is het vrijwel altijd duurder, zo bleek uit de vergelijkingen van GSMinfo.nl bij de eerste introductie van Toestellease.

Praat mee over dit artikel

GSMinfo.nl volgen

Nieuwstip insturen

Heb je een tip of suggestie voor de redactie van GSMinfo.nl? Laat dit dan aan ons weten.

Om GSMinfo.nl goed te laten functioneren, maken wij gebruik van cookies. Lees ons Cookiebeleid.

Feedback verzenden